تازه ترین تحرکات عربستان سعودی برای پایین نگه داشتن بهای نفت تلاشی است برای فلج کردن ایران و پیشگیری از ظهور دوباره این کشور به عنوان رقیب عمده ای برای صادرات نفت.

 

سیاست سعودی بر پایه میل شدید برای در اختیار گرفتن بزرگترین سهم ممکن در بازار نفت است؛ حتی به قیمت کاهش خطرناک بهای جهانی آن. 

 

مشاور پیشین اتحادیه اروپا و آژانس آمریکایی توسعه بین المللی، پائولو فن شیراک، می گوید: «در بهترین حالت، سیاست عربستان، پایین نگه داشتن بهای نفت و جلب مشتریان ایران است. ولی باید گفت سعودی ها به صراحت در تلاش هستند تا دست ایران را از بازار کوتاه کنند.»
در این گزارش آمده است: ریاض می خواهد اسپانیا و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی را به قراردادهای کلان نفتی خود جلب کند؛ پیش از آنکه ایران، پس از برداشته شدن تحریم ها، فرصت این کار را پیدا کند. 

 

شیراک می گوید سعودی ها «به تازگی تخفیف هایی را برای مشتریان اروپایی نفت خود پیشنهاد داده اند. بدیهی است آنها می خواهند این کشورها با ایران که تامین کننده قدیمی آنهاست کار نکنند. اسپانیا و ایتالیا در راس فهرست قدیمی مشتریان پیش از تحریم نفت ایران هستند.»
ولی شیراک پیش بینی می کند این راهبرد تهاجمی در بازاریابی نتیجه ای معکوس و ویرانگر برای سعودی ها به همراه داشته باشد. شیراک با اشاره به اینکه در سال 2015 این کشور دچار کسری بودجه 98 میلیارد دلاری شد، می گوید: «سعودی ها برای جبران این کسری مجبور شدند دست به ذخایر نقدی گسترده خود بزنند و در همان زمان، اوراق منتشر کنند. ولی این بازی نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند.»

 

شیراک خاطرنشان کرد که خاندان پادشاهی سعودی همچنان به درآمدهای سرشار نفت نیاز دارد تا دولت خود را سرپا نگه دارد. ولی اگر حجم صادرات در درازمدت از نظر ارزش افت کند، رژیم سعودی چندان در قدرت باقی نخواهد ماند.