سناریوی جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نفتی در پساتحریم

افخم زروانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی به منظور جذب حدود ۲۰۰ میلیارد دلار منابع مالی و سرمایه ای در صنعت نفت در دوران پساتحریم، گفت: بر این اساس طرح‌ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم و بگوییم که به طور کلی کشور چه مقدار سرمایه گذاری برای نفت می‌کند، این رقم خیلی بزرگ است.

مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت افزود: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی هم باید کشور این توان را داشته باشد، چرا که یا از طریق بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و مردم این سرمایه را فراهم می‌کند، یا اینکه این کار از طریق فاینانس انجام می‌دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هر چند که بخش خصوصی فاینانس را خودش بازپرداخت می‌کند اما کشورهایی که می‌خواهند فاینانس کنند، به حمایت دولت از بخش خصوصی نگاه ویژه ای دارند، اظهار داشت: تاکنون تجربه جذب ۲۶ میلیارد دلار سرمایه در یک سال در یک شرکت صنعت نفت را هم داشته ایم، این سرمایه گذاری از طریق بیع متقابل، فاینانس، تسهیلات و ... انجام شده است.

وی با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام شده سه شرکت نفتی کشور در مجموع پتانسیل جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه را دارند، اظهارداشت: در حال حاضر در پتروشیمی ۶۷ طرح وجود دارد که ۳۷ مورد آن در اولویت قرار دارند، اگر سرمایه‌گذاری در هر کدام از این طرح‌ها را برابر ۵۰۰ میلیون دلار در نظر بگیریم که بعضا بیشتر است، بیش از ۲۰ میلیارد دلار جذب می‌شود.

زروانی با اشاره به سرمایه گذاری در صنعت گاز هم توضیح داد: در این بخش با حساب و کتابی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که گاز نیز با احتساب خط لوله و مخازن پالایشگاه‌ها رقمی در حدود ۲۵ میلیارد دلار نیاز دارد، بنابراین ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پنج سال دست نیافتنی نیست.