زندگی دارد برای خانواده حتوث دشوار می شود، به نحوی که محمد پدر خانواده به دنبال یافتن یک شغل دیگر است و به 3 کودک خانواده گفته شده که برای کاهش هزینه برق، چراغ های کمتری روشن کنند.

این اوضاع و احوال عربستان سعودی در سال 2016 است. داستان این کشور ممکن است شبیه داستان کشورهای بحران زده اروپایی و آمریکا باشد، اما در کشوری که نام آن مترادف با مصرف زیاد است، اجرای اقدامات ریاضتی و کاهش مصرف کار آسانی نیست. کاهش بی سابقه یارانه سوخت و انرژی در حال تحمیل شرایط سخت بر سعودی هاست که از اواخر دهه 1980 یعنی 4 برابر شدن درآمد سرانه سعودی ها سابقه نداشته است.

حتوث 30 ساله که استاد دانشگاه ریاض است و قصد دارد برای افزایش درآمد خود در بیرون از دانشگاه هم برای خود کاری دست و پا کند می گوید: «چیزهای زیادی تغییر خواهد کرد... اما خیلی از جوان ها هنوز در حال شوک و بهت قرار دارند. آنها هنوز خبرها را پردازش نکرده اند و به این فکر نکرده اند که قرار است چه کار کنند.»

با رسیدن قیمت نفت به حدود 30 دلار، تغییرات اساسی در جای جای این کشور دیده می شود: از قصر سلطنتی، جایی که خاندان حاکم دارند به فروش بزرگترین شرکت نفتی خود (آرامکو) فکر می کنند گرفته تا خانواده های عادی و تجار در حال تطبیق دادن خود با واقعیت های جدید اقتصادی هستند.

جوانان 15 تا 34 سال که بیش از 40 درصد جمعیت 21 میلیون نفری عربستان را تشکیل می دهند، بیشترین تاثیر را از این تغییرات خواهند پذیرفت. آنها دیگر نمی توانند به راحتی از خدمات بهداشت و درمان رایگان، بنزین لیتری 20 سنت و افزایش مداوم دستمزدها برخوردار شوند.

حتی قدرت پلیس مذهبی عربستان نیز ممکن است از سوی حکومت محدود شود. شورای مشورتی عربستان ماه گذشته از کمیسیون ترویج تقوا و جلوگیری از فساد عربستان خواسته تا فهرستی از رفتارهای ممنوعه را برای جلوگیری از سوء استفاده های ماموران تهیه کند.