خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: انجمن صنعت کشتیرانی «بیمکو» تایید کرده است مشتریان اروپایی در بین نخستین مشتریان دوران پس از تحریم‌ها خواهند بود. 

 

پیتر سند، تحلیلگر ارشد بیمکو اعلام کرد: «مشتریان سابق ایران، آنهایی هستند که احتمالا به عنوان خریدار، باز خواهند گشت... ایتالیا، اسپانیا و یونان واردکنندگان اصلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ بودند». 

 

رویترز در ادامه نوشت: پس از سال‌ها کمبود سرمایه گذاری، ایران به پول نقد خارجی برای نوسازی صنعت نفت بحران زده خود نیاز دارد. 

 

 «انی» ایتالیا، «رپسول» اسپانیا و «توتال» فرانسه، برخی از شرکت‌هایی بودند که بزرگ‌ترین هیئت‌ها را به کنفرانس ماه نوامبر گذشته در تهران اعزام کردند که در پی آن، ایران شرایط جدید برای سرمایه گذاران نفتی خارجی را منتشر کرد. 

 

احتمال صادرات به قاره آمریکا، که هیچگاه بازار مهمی برای ایران نبود، ضعیف به نظر می‌آید. نه تنها تحریم‌های آمریکایی غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای همچنان پابرجاست بلکه این منطقه هم اکنون نیز مملو از عرضه تولید فزاینده آمریکا و کانادا است. 

 

در یک بازار با رقابت بی‌امان، ممکن است همچنین فروش نفت ایران دشوار باشد؛ زیرا تقاضا برای نفت با درجات سنگینی که این کشور عمدتا ارائه می‌کند، پایین است. 

 

تامین کنندگان آمریکای لاتین که نفت خام سنگین مشابهی تولید می‌کنند، به دنبال خریداران جدید در آسیا هستند. 

 

در خاورمیانه، دلالان می‌گویند رقیب اصلی ایران، عراق خواهد بود که در سال‌های اخیر با موفقیت به بازارهای آسیایی بازگشته به طوری که صادرات این کشور به بالای سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. 

 

در اروپا، دلالان می‌گویند نفت خام ایران عمدتا با نفت درجات اورال روسیه که قیمتی رقابتی دارد، رقابت خواهد کرد. 

 

ایران نفت خام سبک نیز دارد ولی خودش به آن به منظور کاهش واردات بنزین نیاز دارد. 

 

در هر صورت، اضافه شدن نفت ایران به یک بازار جهانی اشباع، به طور حتم فشار بیشتری بر قیمت‌ها وارد خواهد کرد. 

 

 «بارکلیز بانک» اعلام کرد: «با بازگشت قریب الوقوع ایران... همچنان احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در این سه ماهه وجود دارد».