بدهی ۵۲۰۰ میلیارد تومانی ایرلاین‌‌ها

عباس آخوندی با اشاره به اجرای برجام و رفع تحریم‌ها بر برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی برای نوسازی ناوگان تاکید کرد و افزود:‌ هرگونه حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی است و در صورتی‌که اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاین‌ها نمی‌کنم.

وی با بیان این‌که میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به سایر دستگاه‌ها و نهادها حدود 5200 میلیارد تومان است، تصریح کرد: این در حالی است که ارزش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی 3500 میلیارد تومان است، این آمار بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد اقتصاد صنعت هوانوردی کشور در وضعیت منفی قرار دارد. دو تحلیل از این شرایط می‌توان داشت یا بازیگران فعلی قادر به اداره صنعت نیستند و باید فضا برای ورود بازیگران جدید آماده شود یا اطلاعات بدهی و وضعیت اقتصادی آنها نادرست است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید به دنبال اصول بازرگانی بروند تا بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایرلاین‌ها اگر در چارچوب اصول بازرگانی فعالیت کنند از آنها پشتیبانی می‌کنیم چراکه با وضعیت فعلی نمی توان صنعت هوانوردی را بازسازی کرد بنابراین شرکت‌های هواپیمایی راهی جز پایبندی به اصول بازرگانی ندارند.

آخوندی گفت: در شرایط فعلی هم ایرلاین‌ها از نظر اقتصادی و هم مردم به لحاظ نبود رفاه در پرواز ناراضی هستند، ضمن این‌که دولت از صنعت هوانوردی ناراضی است. پس در شرایطی که همه ناراضی هستند برای اصلاح وضع موجود اولین گام باید پایبندی به اصول بازرگانی باشد که باید مبنای کار ایرلاین ها قرار گیرد. اگر ایرلاین‌ها از اصول بازرگانی خارج شوند ادامه فعالیت ممکن نیست.