اگر نگاهی به سایت فروش برخی خودروسازان و واردکنندگان بیندازیم، متوجه می‌شویم برخی محصولاتی که پیش‌تر پیش‌فروش و هنوز به‌طور کامل تحویل ثبت‌نام‌کنندگان نشده‌اند نیز در لیست پیش‌فروش جدید آنها قرار دارند.

این رفتار خودروسازان و واردکنندگان را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد؛ اول اینکه پیش‌فروش برخی محصولات بدون صفر شدن تعهدات قبلی، ناشی از زیاد شدن تیراژ و همچنین بالا بودن حجم تقاضا است، که در این صورت می‌توان هدف عرضه‌کنندگان را به‌نوعی «متعادل کردن بازار» دانست.

جنبه دوم اما پیش‌فروش خودرو صرفا به قصد تامین نقدینگی است، اقدامی که در بین برخی خودروسازان داخلی و واردکنندگان مرسوم بوده و آنها هر چند وقت یک‌بار برای پر کردن خزانه خود، به این روش روی می‌آورند.

به‌عبارت بهتر، یکی از روش‌های اصلی عرضه‌کنندگان خودرو برای کسب نقدینگی، پیش‌فروش محصول (آن هم با تاریخ تحویل چند ماهه) است، روشی که در بیشتر مواقع جواب داده و به داد خزانه خالی آنها رسیده است.

هرچه هست، چه جنبه اول را در نظر بگیریم و چه جنبه دوم را، خودروسازان و واردکنندگان دچار تخلف شده و از قانون وزارت صنعت که می‌گوید «پیش‌فروش خودرو بدون صفر شدن تعهدات قبلی ممنوع است»، تخطی کرده‌اند.

در این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا وزارت صنعت واکنشی به این ماجرا نشان خواهد داد یا اینکه با توجه به مشکلات مالی عرضه‌کنندگان خودرو، این تخلف نادیده گرفته می‌شود.