روسیه: قرار نیست به ایران وام بدهیم

معاون وزیر دارایی روسیه روز دوشنبه (امروز) در جمع خبرنگاران گفت در حالیکه گفت‌وگوها در جریان است، هنوز اعطای وام 5 میلیارد دلاری روسیه به تهران قطعی نشده است.

به نوشته اسپوتنیک، «سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی روسیه امروز خبر داد به دلیل کسری بودجه این کشور، اعطای هر وام تازه‌ای به کشورهای خارجی به حالت تعلیق درمی‌آید اما به توافقات وامی پیشین جامه عمل پوشانده خواهد شد.

پیش از این در سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تهران که ماه نوامبر گذشته انجام گرفت توافقاتی میان ایران و روسیه برای اعطای وام 5 میلیارد دلاری به تهران انجام و امضا شد.

استورچاک افزود «گفت‌وگوها در جریان است اما تفاوتی میان گفت‌وگوها و اقدام به تعهدات وجود دارد.» وی در ادامه توضیح داد که با وجود مذاکرات درباره اعطای وام به ایران، در نهایت این روسیه است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

معاون وزیر دارایی روسیه گفت «مذاکرات توسط یک گروه انجام می‌گیرد، تصمیم‌گیری توسط دولت انجام خواهد گرفت و ممکن است دولت تصمیمی کاملا متفاوت اتخاذ کند.»

استورچاک تصریح کرد «من معتقدم امروز شانس دولت برای تصمیم‌گیری درباره وام‌های جدید خیلی کم باشد. بودجه بیش از حد رو به زوال گذاشته است. در شرایط بودجه اخیر، با فرض دستورات تازه برای تضمین اعطای وام به قرض گیرندگان خارجی، خطر زیادی است.»

 روز جمعه «دمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه خبر داد بودجه سال ۲۰۱۶ این کشو نیاز جدی به کاهش طیف وسیعی از پروژه‌ها دارد.