قیمت جهانی نفت افزایش یافت

در حالی که آمارها نشان داد که تقاضای چین برای نفت احتمالاً در سال 2015 بالاترین رکورد را به ثبت رسانده است، قیمت نفت امروز بیش از 3 درصد افزایش یافت، اما با توجه به گزارش آژانس بین المللی انرژی مبنی بر اینکه بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود، قیمت‌ها زیر 30 دلار باقی ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و 9 سنت، معادل 3.8 درصد افزایش به 29 دلار و 64 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 34 سنت افزایش داشت و به 29 دلار و 76 سنت رسید.

تجار گفتند، تقاضای قوی برای نفت از جانب چین موجب تقویت قیمت‌ها شده است. برآوردهای اولیه رویترز بر اساس آمارهای دولتی نشان می‌دهد که مصرف نفت چین در سال 2015 به 10.32 میلیون بشکه در روز رسیده که 2.5 درصد بیشتر از سال 2014 است. این آمارها با اخبار مربوط به کند شدن رشد اقتصادی چین انطباق ندارد.

اما با توجه به گزارش آژانس بین المللی انرژی که اعلام کرده بازار نفت حداقل تا اواخر سال 2016 با مازاد عرضه مواجه خواهد بود، قیمت نفت همچنان نزدیک پایین‌ترین رقم 12 سال گذشته باقی مانده است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین گفته قیمت نفت ممکن است به پایین‌تر از سطح فعلی برسد.

در گزارش آژانس آمده است: «هرچند که روند رشد حجم ذخایر نفتی در نیمه دوم سال با کاهش عرضه نفت کشورهای غیرعضو اوپک کندتر خواهد شد، بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود».

بر اساس این گزارش، تقاضا برای نفت در سه‌ماهه پایانی 2015 به‌دلیل زمستان نه‌چندان سرد امسال به پایین‌ترین رقم یک سال اخیر رسیده است.

قیمت نفت خام طی 18 ماه گذشته به‌دلیل بالا رفتن میزان عرضه و کاهش تقاضا بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

با بازگشت نفت ایران به بازار احتمالاً مازاد عرضه در بازار طی ماه‌های آینده تشدید خواهد شد.