شریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص گشایش ال سی یا اعتبارات اسنادی بعد از تحریم گفت: شرایط گشایش اعتبارات اسنادی برای بانک‌ها یک ضرورت و نیاز است  که این شرایط بعد از برجام اتفاق افتاده است به طوری که ما در یک روز هزار ال سی را بازگشایی کرده‌ایم.

 

وی تصریح کرد: با این اتفاق گشایش ال سی کشورها یکی پس از دیگر اتفاق خواهد افتاد و روند بحث بازرگانی و تجارت شتاب خواهد گرفت.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: زمانی که شرایط ال سی‌ها متوقف بود و ما نمی‌توانستیم ارتباط بانکی با کشورهای  دیگر برقرار نماییم، یکی از اثرات برجام بحث سوئیفت بود  که ما 10 تا 11 درصد هزینه پرداخت می کردیم این درحالی است که کل سیستم سوئیفت 0.25 یا 0.5درصد هزینه برای انتقال به بانک‌های بین المللی پرداخت می‌کردند.

 

وی درادامه گفت:برای گشایش اعتبارات اسنادی 10 تا 15 درصد از یک بازرگان یا بانک برای خرید کالا ضمانت می‌گرفتند که در زمان تحریم در مجموع این رقم 130 درصد شامل می‌شد بنابراین بعد از رفع تحریم‌ها روند بازرگانی تسهیل و ارتباطات جهانی گسترش پیدا می‌کند.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود:  در زمان تحریم کشور با مدیریت مسئولان توانست، اقتصاد کشور را مدیریت نماید هرچند که معیشت مردم دچار تغییر شد بنابراین با شرایط به وجود  آمده به طور یقین ارتباطاتی که با کشورهای خارجی خواهیم داشت اقتصاد را کشور متحول می‌شود.

 

شریف حسینی ادامه داد: در زمان تحریم به دلیل محدودیت خرید از دو کشور به جای اینکه 30 درصد زیر قیمت برای کالا پرداخت کنیم به صورت مناقصه ای مجبور بودیم که از بازار انحصاری که ایجادشده بود کالای بی کیفیت را بالاتر از 30 درصد تهیه نماییم به طوری که بانک‌ها روش‌هایشان مانند صرافی بود و نمی‌توانستند روابط را ایجاد کنند به نوعی به صورت چمدانی پول‌ها را جابه جا می‌کردند.

 

وی افزود: مطمئناً فضای پساتحریم یک فضای جدیدی را ایجاد خواهد کرد طبق آمار 10 میلیون یورو نخستین اعتبار اسنادی بود که گشایش یافت که این می‌تواند به شرایط اقتصادی و بازرگانی کشور کمک قابل توجهی نماید چرا که انتقال فناوری به صورت رسمی مسائل تحقیق و توسعه و مسائلی که ما را با جهان مرتبط می‌کند فراهم خواهد ساخت.

 

*** روند گشایش ال سی بدون مشکل

 

 

در ادامه حسین یعقوبی نیاب مدیر کل امور بین‌الملل بانک مرکزی اضافه کرد: فرآیند بستر سازی استفاده از ابزارهای متعارف بانکی مثل گشایش اعتبارات اسنادی، ثبت بروات اسنادی و صدور ضمانت نامه بانکی به تقاضای مشتریان قبل از اجرای برجام صورت گرفت به نحوی که با کارگزاران خارجی مذاکراتی در این زمینه صورت گرفت.

 

وی تصریح کرد: آنها آمادگی داشتند که گشایش اعتبارات اسنادی صورت گیرد که در این خصوص بخش نامه‌ای در هفت ماده به بانک‌ها اعلام شد که بعد از آغاز اجرایی شدن برجام گشایش هاصورت گیرد که عمدتاً روی مسقط عمان بود.

 

مدیر کل امور بین‌الملل بانک مرکزی تاکید کرد: روز یکشنبه 27 دی‌ماه سال جاری تمام بانک‌های بین‌المللی باوجود اینکه تعطیل بودند اما بازار اروپا و کانادا امریکا تماماً در عمان مسقط باز بود این مطلبی که عنوان می‌شود که ال سی باز شده صحیح است.

 

یعقوبی نیاب ادامه داد: روز دوشنبه 28 دی‌ماه با بازگشایی بازارهای بین‌المللی در اقصی  نقاط دنیا روند گشایش ال سی روند افزایشی را داشته است.