دولت در یارانه مسکن مهر هنوز بدهکار است

 هیئت دولت ارقام نهایی منابع و مصارف بودجه سال 1395 کل کشور را در حالی تصویب و به مجلس پیشنهاد کرد که اعتبار یارانه ساخت مسکن مهر از 200 میلیارد تومان سال 94 به 250 میلیارد تومان رسیده است.

 در جدول مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال 94 بودجه کل کشور، اعتبارات مسکن مهر در تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی، تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر 200 میلیارد تومان تعیین شده است.

در لایحه بودجه سال آینده اعتبار زیرساخت مسکن مهر (سهم دولت) با رشد 50 میلیارد تومانی نسبت به لایحه بودجه سال‌ جاری 250 میلیارد تومان است.

گزارشها حاکی از این است که مصوبات این چنینی دولت برای مسکن مهر گواه آن نیست که تمام اعتبارات تخصیص یابد، چرا که دولت اعتبار یارانه مسکن مهر سال 93 را که 194 میلیارد تومان بود به میزان 93 میلیارد تومان اختصاص داد.

در بودجه سال 94 نیز از اعتبار 200 میلیارد تومانی مصوب برای یارانه مسکن مهر که مربوط به کمک دولت به خدمات زیربنایی مسکن مهر، پرداخت 50 درصد هزینه های صدور پروانه، کمک به طرح‌های آماده سازی و محوطه سازی می شود، تاکنون 60 میلیارد تومان یعنی 30 درصد اعتبار تخصیص پیدا کرده است. با این حساب و علی‌رغم اینکه تنها دو ماه به پایان سال باقی مانده است به نظر می رسد در خوشبینانه ترین حالت و در نهایت این عدد هم مثل یارانه سال 93 که تمام اعتبار تخصیص پیدا نکرد به 50 درصد برسد.

شنیده‌ها حاکی از این است که تخصیص 30 درصدی یارانه مسکن مهر نیز به واسطه تماس های وزیر راه و شهرسازی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت گرفته است.

گزارشها حاکی از این است که 240 تا 250 هزار مسکن مهر آماده تحویل منتظر تامین آب،برق و گاز هستند تا واگذار شوند.