چقدر دیگر گاز داریم؟

در همایش رونمایی از قراردادهای جدید نفتی که چندی پیش در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، 9 مخزن گازی توسعه نیافته تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفتخیز معرفی شد که این مخازن شامل مخزن بنگستان کارون، بی‌بی‌حکیمه خامی، کرنج خامی، کوه آسماری ژوراسیک، قلعه نار بنگستان، اهواز خامی، پازنان خامی، بینک خامی و مخزن سورمه بودند.

این‌طور که در همایش اعلام شد مجموع ذخایر گاز در جای این مخازن به جز مخزن بنگستان کارون، بیش از ١٣ تریلیون فوت معکب گاز است که از این هشت مخزن امکان تولید روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز و ٧٤ هزار بشکه میعانات گازی وجود دارد. این درحالی است که برای مخزن بنگستان کارون برنامه تولید 4/3 میلیون متر مکعب گاز و ده هزار بشکه میعانات گازی در روز درنظر گرفته شده است.

علاوه بر آن، پنج میدان گازی دیگر که در مراحل آغاز تولید هستند نیز این بار در منطقه مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی معرفی شدند که شامل میدان‌های سفیدزاخور، دی، فاز ٢ آغار، سفید باغون و هالگان می‌شود. براساس اطلاعات اعلام شده در همایشIPC ، پیش‌بینی‌ها این‌گونه است که با طرح توسعه این پنج میدان گازی، 56میلیون متر مکعب گاز و ٢٧ هزار بشکه میعانات گازی در روز به تولید کشور اضافه شود.

ضمنا میدان‌های گازی پارس شمالی، گلشن و فردوسی نیز معرفی شدند که تحت مدیریت شرکت نفت و گاز پارس قرار دارند. به‌طوری که براساس اطلاعات منتشر شده پارس جنوبی که بزرگ تر از دو میدان ذکر شده دیگر است یک میدان مستقل گازی است که دارای بیش از 5/1 تریلیون مترمکعب گاز درجاست که پیش‌بینی می‌شود روزانه 100میلیون مترمکعب گاز از آن قابل تولید باشد. همچنین میدان‌های گازی گلشن و فردوسی که در نزدیکی میدان گازی پارس شمالی قراردارند در مجموع قابلیت تولید 70 میلیون مترمکعب گاز در روز را دارند که هیچ‌کدام از این سه میدان هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند.‌

میدان گازی کیش را نیز باید به این میادین اضافه کنیم که فاز اول آن با برآورد تولید روزانه 28 میلیون مترمکعب توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت در حال انجام است که در پایان فازهای دوم و سوم انتظار می‌رود تولید آن نزدیک به 85 میلیون مترمکعب در روز برسد.

در مجموع فقط میادین گازی که در کنفرانس IPC معرفی شدند ظرفیت تولید 5/334 میلیون مترمکعب گاز را در روز دارند، البته این مقدار بدون در نظر گرفتن مخازن رسوبی و بلوک‌های اکتشافی جدیدی است که احتمال وجود مخازن گازی در آنها تائید شده است.