گشایش 64 فقره ال سی در بانک ملت پس از اجرای برجام

مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد که پیرو نهایی شدن سند برجام، بانک ملت از طریق رویکردها و سازوکارهای بدیع خود و با بهره مندی از شبکه شعب خارجی و با احیای روابط کارگزاران بین المللی خود و فعال سازی حساب های پیشین، گشایش اعتبار اسنادی به مقاصد اروپا، خاور میانه و آسیای دور بالغ بر 64فقره معادل585 میلیارد ریال و همچنین حواله های متعدد به مقصد اروپا را در همین زمان کوتاه، کارسازی کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، برجام بالاخره اجرایی شد و از روز یکشنبه نیز تحریم‌ها برداشته شدند. ماجرای گشایش 1000 ال سی همچنان در رسانه‌ها مورد توجه است و هر روز خبر جدیدی در این باره منتشر می شود.

حال مدیرعامل بانک ملت از گشایش 64 فقره ال سی در بانک ملت تنها دو روز پس از اجرای برجام خبر می دهد. علی رستگار می افزود: با اتصال به سوییفت در روزهای آتی، حجم فعالیت ها با توجه به زمینه سازی های پیشین، سیر تصاعدی و فزاینده را در پیش روی خواهد داشت.

مشروح گفت و گوی تابناک اقتصادی را با مدیرعامل بانک ملت در زمینه برجام و اقدامات بانک ملت  در این زمینه، در زیر می خوانید:

با توجه به برداشته شدن تحریم های بانکی و این که هنوز تحریم برخی بانک ها برداشته نشده است، برنامه بانک ملت در این فضا چیست و در عرصه بین المللی چه طرح هایی را در دستور کار دارید؟

با توجه به فرصت‌ های پیش روی تمامی بانک های خصوصی و غیر خصوصی در جهت کمک به توسعه و رشد اقتصادی و بالندگی کشور، بانک ملت با تهیه و تدوین برنامه ترمیم و توسعه پایدار برای حضور بین المللی در پسابرجام، با آینده نگری خردمندانه، تلاش در بسترسازی برای تحقق سهم بالایی از تجارت بین المللی کشور و تسهیل روند جذب سرمایه گذاری های خارجی را در دستور کار قرار داده و فعالیت پرقدرت خود را آغاز کرده است. امیدواریم که سایر بانک ها نیز در آینده ای نزدیک بتوانند از گزند تحریم ها رهایی یابند و به عرصه رقابت سالم بانکی بازگردند.

آیا بانک ملت برای ارتباط دوباره با بانک های خارجی اقدامی انجام داده است یا برنامه ای را برای تولید محصول مشترک با بانک های خارجی دارید؟

برنامه ریزی های سریع و به هنگام در خصوص برقراری روابط کارگزاری با بیش از 64 بانک مطرح در منطقه اروپا، آسیا و خاورمیانه صورت گرفته است که طی روزهای آتی ارتباط کارگزاری با شمار قابل توجهی از کارگزاران مطرح در سطح بین الملل برقرار خواهد شد. در عین حال تمامی مستندات هویتی و مدیریتی بانک در کنار مستندات لازمه،

دال بر شفافیت عملیات بانکی شامل پرسشنامه های مبارزه با پولشویی، امور مربوط به مقوله تطبیق در بانک، مبارزه با تامین مالی تروریسم و تمامی جرایم مالی و شیوه شناسایی و بررسی مشتریان و تراکنش های آنها در راستای سند برجام تهیه و ارایه شده است.

گشایش اعتبارات اسنادی، مقوله سوییفت در ایران و ارسال حوالجات از روز تایید برجام چگونه بوده است ؟

پیرو نهایی شدن سند برجام، بانک ملت از طریق رویکردها و سازوکارهای بدیع خود و با بهره مندی از شبکه شعب خارجی و با احیای روابط کارگزاران بین المللی خود و فعال سازی حساب های پیشین، گشایش اعتبار اسنادی به مقاصد اروپا، خاور میانه و آسیای دور بالغ بر 64فقره معادل585 میلیارد ریال و همچنین حواله های متعدد به مقصد اروپا را در همین زمان کوتاه، کارسازی کرده است و با اتصال به سوییفت در روزهای آتی، حجم فعالیت ها با توجه به زمینه سازی های پیشین، سیر تصاعدی و فزاینده را در پیش روی خواهد داشت.

آیا برای پسابرجام برنامه ای را برای سرمایه گذاری در نهادهای مالی یا بانک های خارجی در دستور کار دارید؟

یکی از برنامه های بانک ملت در راستای توسعه سرمایه گذاری های خارجی با هدف سودآوری پایدار و نگهداشت منافع ذینفعان بانک، افزایش  سرمایه گذاری در نهادهای مالی معتبر بین الملل و بانک های اسلامی در غالب ادغام وتملیک است که این امر با مطمح نظر قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های اقتصاد مقاومتی رقم خواهد خورد. بدیهی است که این مهم با توجه به پیچیدگی هایی که دارد باید مورد بررسی های کارشناسی دقیق و امکان سنجی های شایسته قرار گیرد.

در بحث گسترش شعب در خارج از کشور آیا برنامه ای را برای تاسیس شعبه در کشورهای خارجی علاوه بر شعب قبلی خود دارید؟

اگرچه بانک ملت ضمن ترمیم و فعال سازی شبکه خارجی بانک، امکان ارایه خدمات بین المللی گسترده در اروپا از طریق پایگاه انگلیس، آلمان و ترکیه، در آسیای دور از طریق پایگاه مالزی و سئول و در آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع (CIS) از طریق بانک ملت ارمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق PIB دوبی را فراهم کرده ، اما مساله به این سطح ختم نشده است  و هم اکنون بانک ملت با هدف حرکت به سمت بانکداری جهانی و تغییر مدل کسب و کار ، برای تبدیل شدن به بانکدار بزرگ در سطح بین المللی، بر اساس فاکتورهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مالی  دقیق، به شناسایی بالغ بر 11 کشور هدف اقدام کرده است. بدیهی است که این مهم پیش نیازهای بسیاری از جمله تقویت بنیه مالی، شفافیت، کاهش مطالبات و ... را می طلبد.

بانک مرکزی اعلام کرده است که سپرده ارزی در اختیار بانک ها قرار می دهد ، سهم شما به عنوان یکی از بزرگ ترین بانک ها  از این سپرده چقدر است؟ قرار است این سپرده در چه زمینه هایی به مصرف برسد؟

با توجه به اینکه بانک ملت به عنوان برترین بانک کشور در زمینه ارزی مطرح است و بیشترین منابع ارزی را پس از بانک مرکزی در میان شبکه بانکی در اختیار دارد، طبیعی استکه تلاش خواهیم کرد تا در زمینه تخصیص سپرده های ارزی نیز پیشگام باشیم و گشایش LC را جهت تامین نیازهای ارزی واحدهای تولیدی در اولویت قرار دهیم .

در نشست هایی که با رییس کل بانک مرکزی داشتید بر چه مواردی تاکید شده است ؟ در چه مواردی بانک ها اتفاق نظر داشتند؟

در این جلسه ضرورت جذب سرمایه گذاری های خارجی و گشایش اعتبارات اسنادی، ایجاد کمیته تطبیق در بانک ها در راستای شفافیت مالی و رعایت قوانین ومقررات ضد پولشویی و همراستایی با سند برجام، همکاری همه جانبه بانک های بزرگ با یکدیگر، تقویت شبکه بین المللی بانک ها در جهت نائل شدن به اهداف اقتصادی در فضای پسا برجام مورد تایید تمامی بانک ها قرار گرفت.

تاثیر برجام را در فعالیت های بین المللی بانک ملت چگونه ارزیابی می کنید؟

بدیهی است برجام افق های روشنی را گشوده است . بانک ملت با رعایت دقیق مفاد برجام و برنامه ریزی های دقیق و حضور در مذاکرات با طرف های تجاری و بانکی بین المللی، زمینه توسعه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری بین المللی را فراهم کرده است و همانند گذشته با شفافیت کامل، پرتوان تر از همیشه در عرصه تامین مالی بین الملل به ویژه در حوزه انرژی ورود خواهد کرد.

پس از اجرای برجام  چه خدماتی را به شرکت های بزرگ نفتی ارائه خواهید داد؟

همان گونه که توضیح داده شد با احیای روابط کارگزاری در کوتاه ترین زمان ممکن، شماره حساب های کارگزاری خارجی جهت وصول وجوه ارزی نفت و گاز و پتروشیمی در اختیار شرکت های یادشده قرار گرفته است.

اقدامات مهم دیگری نیز ازسوی بانک ملت در جهت تلطیف شرایط برای حوزه انرژی محقق شده است. حضور انحصاری بانک ملت در سمینار شرکت های فراساحلی در هلند، حضور انحصاری بانک در همایش فرصت های کسب و کار ایران برای شرکت های دانمارکی در تهران و مذاکره با هیات عالی رتبه ایتالیایی، همگی در نهایت منجر به مذاکرات گسترده به منظور بهره گیری از تسهیلات بلند مدت فاینانس با پوشش بیمه صادراتی برای تحقق پروژه های بزرگ حوزه انرژی شده است. بدون شک این رویدادها دریچه هایی است که بانک بزرگ ملت بتواند در آینده همانند گذشته پیشگامی خود در تامین مالی حوزه انرژی از طریق پذیرش عاملیت، مشارکت با بانک های خارجی و صدور اوراق مشارکت ارزی و ... را حفظ کند.

موضوع شکایت بانک ملت از انگلیس به کجا رسید و حالا که برجام اتفاق افتاده چقدر احتمال می دهید که این شکایت به سرانجام برسد؟

خوشبختانه شکایت بانک ملت در دادگاه انگلیس روند مناسبی داشته و رای دادگاه به نفع بانک ملت والزام در پرداخت غرامت صدمات ناشی از تحریم خزانه داری انگلیس صادر شد. این رای حاکی از شفافیت و قانونمداری بانک ملت در عرصه تعاملات بین المللی و حقانیت ملت ایران است. در نهایت مقرر شده است که در خصوص میزان پرداخت غرامت، رای نهایی صادر شود. بدون شک با عنایت به دیپلماسی بی نظیر دولت محترم و فرجام برجام و برچیده شدن طومار تحریم ها و رهایی بانک ملت از تهمت های ناعادلانه غرب، روند پرداخت غرامت و پایان پرونده روند سریع تری به خود خواهد گرفت.