باتوجه به اینکه بازار خودرو هم اکنون دچار تغییر و تحولات است و اکثر کارشناسان براین باورند که با شروع برجام بازار خودرو متحول شده و می‌توان چشم انداز روشنی را برای آن درنظر داشت.

 

نهایی شدن برجام برای هر قشری یک مفهوم داشت اما می توان گفت برای بیشتر افراد جامعه یک مفهوم بیشتر نداشت و آن هم انتظار برای ارزانی انواع کالاو محصولات بود.

 

از همه محصولاتی که مردم با آن سرو کار دارند کاهش قیمت خودرو بیش از همه برایشان جذابیت داشت اینکه برجام بالاخره قرار است چه بر سر بازار خودرو آورد موضوعی که ممکن است برای بسیاری خوشایند و برای بسیاری دیگر ناخوشایند باشد.

 

در همین خصوص به سراغ تنی چند از کارشناسان اقتصادی رفتیم تا از وضعیت آن در پسابرجام جویا شویم.

 

***  منتظر کاهش قیمت خودرو نباشیم

 

دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: در دوران پساتحریم صنعت خودروسازی درکشور مطمئنا دستخوش تغییرات مثبت می  شود.

 

مسعود دانشمند با بیان اینکه تغییرات در صنعت خودرو مسلما در کوتاه مدت محقق نخواهد شد افزود: باوجود تولید خودروهای جدید درکشور طبیعتا قیمت خودروهای موجود در بازار کاهش یافته و این درحالیست که تولیدکنندگان در تلاش اند قیمت ها را در همین سطح نگه دارند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در پساتحریم، اتفاقات خوبی در انتظار صنعت خودروی کشور است، عنوان کرد: ارتقا کیفیت تولیدات داخل منوط به آن است که روند گذشته ادامه پیدا نکند و تغییراتی در مسیر خودروسازی کشور ایجاد شود.

 

*** بازار خودرو در اما و اگر

 

در ادامه مسعود تهرانچی از کارشناسان اقتصادی در زمینه خودرو بعد از پساتحریم گفت: وضعیت فعلی خودرو شناور است و مسلما در روزهای آغازین پسابرجام نمی توان اظهار نظر قطعی درخصوص این صنعت انجام داد.

 

وی تصریح کرد: تاثیر پذیری بازار خودرو و کاهش قیمت خودرو به این سرعت معلوم نخواهد شد و در این خصوص باید منتظر گذشت زمان باشیم.

 

***قیمت خودرو موثر از رقابت پذیری

 

در ادامه ناصر آزاد فعال اقتصادی گفت: رقابت پذیری در صنعت موجب بهبود کیفیت و حضور در بازارهای جهانی می شود.

 

وی ادامه داد: رقابت پذیری در بهبود قدرت خرید مردم نیز تاثیرگذار است.

 

آزاد با بیان اینکه بدلیل ارتباطات دیپلماسی، وضعیت فعلی کشورمان بهتر از قبل شده است اظهار کرد: رفع تحریم ها مسیر  حضور خودروسازهای برتر جهان را هموار می‌کند البته در این خصوص باید انتقال تکنولوژی مد نظر باشد نه اینکه به مونتاژ خودرو بپردازیم.