شرکت خودروسازی رنوی فرانسه اعلام کرد در آخرین ماه سال میلادی گذشته 13هزار و 420 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است.

فروش رنوی فرانسه به ایران در دسامبر 2015 (برابر با آذر 94) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 3برابری داشته است. فروش رنو به ایران در دسامبر 2014 برابر با 4هزار و 220 دستگاه اعلام شده بود.

حتی پیش از وضع تحریم‌ها علیه ایران فروش ماهانه رنو به ایران معمولاً به 13هزار دستگاه نمی‌رسید.

فروش این شرکت فرانسوی به ایران از ماه سپتامبر 2015 برابر با شهریور سال جاری صعودی شده است و از 3هزار و 680 دستگاه در ماه اوت به 5هزار و 500 دستگاه در ماه سپتامبر، 6هزار و 300 دستگاه در ماه اکتبر، 8هزار و 50 دستگاه در ماه نوامبر و 13هزار و 420 دستگاه در ماه دسامبر رسیده است.

خودروی لوگان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران است که با نام ال90 و به‌صورت سی‌کی‌دی در این کشور مونتاژ می‌شود.

افزایش ورود بسته‌های سی‌کی‌دی رنو به ایران در نتیجه فضای ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای در حالی است که این شرکت طی سه سال گذشته بدون توجه به تعهدات خود، با پیروی از تحریم‌های غرب علیه ایران سطح همکاری‌ها با خودروسازان ایرانی را به‌شدت کاهش داده بود.

 به‌عقیده کارشناسان صنعت خودروسازی کشور در دوره اجرای برجام و لغو تحریم‌ها باید با فاصله گرفتن از مونتاژکاری همکاری خود با شرکت‌های خارجی را بر پایه مشارکت در تولید و صادرات به خارج طرح‌ریزی کند و رشد قابل توجه فروش رنوی فرانسه به ایران که در قالب قراردادهای یک‌طرفه قبلی انجام می‌گیرد نشانه خوبی در این زمینه نیست.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت روز گذشته در سی و هفتمین نشست شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو گفت: از همه شرکت‌های بین المللی علاقه‌مند به فعالیت در صنعت خودروی ایران خواسته‌ایم ، بدون برنامه صادراتی به بازار ایران فکر نکنند.

بر اساس این گزارش در مجموع 12ماهه سال میلادی گذشته 51هزار و 500 دستگاه از محصولات رنو به ایران صادر شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 56درصدی داشته است. رنو در سال 2014 بالغ بر 33هزار دستگاه محصول تولیدی خود را به ایران فروخته بود.

رنو در سال 2013 بالغ‌ بر 39هزار و 600 دستگاه خودرو به ایران صادر کرده بود. این شرکت در سال 2012 نیز 100هزار و 783 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخت.