روابط ایران و چین در پساتحریم گسترش می‌یابد

محمد خزاعی با تاکید بر اراده تهران و پکن برای توسعه روابط دو جانبه گفت: در نشست اتاق فکر بین دو کشور که با حضور مقامات بلند پایه چینی برگزار شد موضوع طرح جاده ابریشم مورد بررسی و مذاکرات سازنده ای در این خصوص صورت گرفت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان  اینکه در این سفر تعداد ۱۸ سند مهم همکاری بین دو کشور امضا می شود، تصریح کرد: در دوران پساتحریم باید از همه فرصت های موجود برای گسترش بیشتر روابط  ایران و چین استفاده کرد.

 

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اهمیت این روابط را فراتر از یک رابطه ساده اقتصادی دو جانبه ارزیابی کرد و یادآور شد: طرح جاده ابریشم و" یک راه، یک کمربند "که از سوی  دولت چین مطرح شده است  ۶۵ کشور در مسیر این طرح قرار خواهند گرفت و ایران به عنوان یکی از محوری ترین کشورهای این مسیر تعریف شده است.

 

وی با اشاره به نقش مهم اقتصادی و سیاسی چین در جهان و منطقه، تصریح کرد: تاسیس بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا که جمهوری اسلامی ایران از اعضاء موسس آن است از ابتکارات جمهوری خلق چین بوده که می تواند به عنوان منبعی مطمئن برای تامین مالی خارجی کشورمان عمل کند.

 

خزاعی همچنین یادآور شد: حضور موثر و سازنده  کشورمان در تعاملات منطقه ای و جهانی بعنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی انگیزه پکن را برای ایجاد روابط راهبردی با ما دو چندان کرده است به همین سبب، سفر رییس جمهور چین به ایران در موقعیت کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.