گاردین در گزارشی به قلم "کیتی آلن" نوشت: نگاهی گذرا به بازارهای مالی جهان نشان می‌دهد، تمام بخش‌ها از بازارهای نفت گرفته تا بورس دستخوش رکود شده است. 

 

چه بر سر بازارهای مالی جهان آمده است که نمی‌تواند از بند رکود رهایی یابد؟

 

سال میلادی جدید با نگرانی گسترده بابت کاهش رشد اقتصادی برخی قدرت‌های اقتصادی به ویژه چین آغاز شد. در نتیجه این نگرانی‌ها، معاملات بورس دچار رکود شد و قیمت کالاهای اساسی کاهش یافت. سرمایه‌گذاران پیش بینی کردند رکورد مالی بیشتری در راه است.ذسقوط بهای نفت به 28 دلار در هر بشکه، افت 25 درصدی بهای طلای سیاه را از ابتدای سال جدید میلادی نشان می‌دهد. باتوجه به مازاد تولیدات نفتی و کاهش تقاضا در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران از فعالیت تجاری در بازارهای بورس اجتناب می‌کنند. این دسته از فعالان تجاری ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را با خرید فلزات گرانبها مانند طلا و یا اوراق قرضه بانکی اندوخته کنند.

 

 

کارشناسان اقتصادی چه می‌گویند؟

 

کارشناسان مسائل اقتصادی در قدم نخست، پیش بینی‌های خود را از رشد اقتصادی جهان کاهش دادند. صندوق بین المللی پول نسبت به وقوع رکود در کشورهای نوظهور اقتصادی، دشوار بودن بازگشت توازن اقتصادی به چین فارغ از صادرات محوری بودن آن، پایین بودن بهای کالاهای اساسی و استمرار سیاست‌های مالی آمریکا که به افزایش نرخ بهره بانکی منتهی می‌شود، هشدار داد.

 

کارشناسان صندوق بین المللی پول همچنین هشدار دادند اگر این چالش‌های اقتصادی برطرف نشود، رکود اقتصادی جهان نه تنها برطرف نخواهد شد؛ بلکه در مدت کوتاهی عمیق‌تر می‌شود.
بانک مرکزی اروپا هم با اشاره به همین مشکلات، پیش بینی خود از رشد اقتصادی حوزه یورو را کاهش داده است.

 

نقش چین در رکود اقتصاد جهانی چیست؟

 

نگرانی‌ها درمورد قدرت اقتصادی چین، محور اصلی این نگرانی‌ها است. پس از یک دهه رشد اقتصادی مداوم و چشمگیر چین، که موجب شد این کشور جای ژاپن در رتبه دوم بزرگترین اقتصاد جهان را بگیرد، همه شاخص‌های تجاری در چین با عقب‌گرد روبرو شدند. رشد اقتصادی چین در سال گذشته 6.9 درصد اعلام شد که کندترین روند در 25 سال اخیر به شمار می‌آید. عده‌ای از کارشناسان معتقدند آمار واقعی نصف آن است که مقامات رسمی اعلام کرده‌اند.

 

آیا رکود اقتصادی سال 2008 تکرار می‌شود؟

 

"جرج سوروس،" تاجر ارز، سرمایه‌گذار و بازرگان آمریکایی، در سخنرانی نشست مجمع عمومی اقتصاد داووس اظهار داشت: بحران اقتصادی بازار را فرا گرفته است. منابع اصلی این بحران در هر جای جهان متفاوت است. در سال 2008 منبع بحران، مسکن در آمریکا بود. امروز اصلی‌ترین مشکل ما اقتصاد چین و چاپ بی‌رویه اسکناس از سوی دولت‌ها است. سامانه بانکی در کشورهای مختلف اغلب دارای نواقصی هستند و سیاست‌های ملی در امور تجاری و مالی پیشرفت کمی کرده‌اند. میان رشد اقتصادی و نرخ بیکاری شکاف عمیقی بوجود آمده است.

 

آیا سرمایه‌گذاران باید دست نگه دارند؟

 

کارشناسان با اطمینان می‌گویند سرمایه‌گذاران باید آرامش خود را حفظ کنند و اندگی دست نگه دارند. بازار به زودی به ثبات می‌رسد. کشورهای نوظهور اقتصادی که بدهی‌های سنگینی با واحد ارزی دلار دارند، متحمل بیشترین فشار خواهند شد. بالا بردن نرخ بهره بانکی در آمریکا به این مشکل دامن زده است. 
"نوریل روبینی،" کارشناس اقتصادی، در داووس گفت: بحران کنونی مانند بحران سالهای 2008 و 2009 نمی‌شود. اهرم‌های مالی که در آن سال بر اقتصاد جهان فشار وارد می‌کرد، دیگر وجود ندارد.