نقش مهم ایران در کاهش بهای جهانی نفت

 نشریه «فوربز» در گزارشی به کاهش بهای جهانی نفت و تأثیر ایران بر تعیین قیمت طلای سیاه پرداخته است. در این گزارش آمده است: هم اکنون که پس از 12 سال آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی ایران را لغو کرده اند، این کشور بار دیگر امکان عرضه بیشتر نفت به بازار جهانی را پیدا کرده است. 

 

هفته گذشته، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: " ایران با تولید بیشتر نفت، بازگشت خود به بازار جهانی طلای سیاه را اعلام کرده است. اعضای اوپک در نشستی درباره قیمت نفت هشدار دادند که چنین اقدامی از سوی ایران می تواند یکی از بزرگترین دلایل افت قیمت نفت در دهه آینده باشد."

 

در ادامه این گزارش آمده است: بهای نفت برنت، مرجع بین المللی قیمت گذاری نفت خام، برای نخستین بار از سال 2003 به 28 دلار کاهش یافت. هم اکنون ایران پس از لغو تحریم ها، 50 میلیون بشکه نفت خام را برای فروش آماده کرده است.  رئیس شرکت ملی نفت ایران نیز پس از پشت سر گذاشتن سال های متمادی انزوای اقتصادی، دستور اجرای برنامه افزایش 500 هزار بشکه ای تولید نفت خام را صادر کرد. 

 

هم اکنون عرضه نفت در بازار جهانی تنها 2 درصد بیشتر از حد معمول است. ایران نیز  با افزایش 500 هزار بشکه ای تولید نفت، 0.5 درصد تولید جهانی این کالا را افزایش می دهد. شاید این میزان در نگاه اول چشم گیر نباشد؛ اما درواقع می تواند تاثیر شگرفی بر بهای نفت بگذارد و دلیل اصلی کاهش 72 درصدی بهای طلای سیاه از سال 2014 باشد.

 

در انتهای این گزارش آمده است: کشورهای واردکننده نفت مانند سنگاپور، تایلند، هند، فیلیپین و چین می توانند از قیمت های کنونی برای بازسازی شرایط بهتر اقتصادی استفاده کنند؛ اما کشور های بزرگ تولید کننده نفت مانند برزیل، روسیه، عربستان سعودی، و حتی مالزی نمی توانند برای بهبود آینده اقتصاد خود، از وضع کنونی بهره چندانی ببرند.