سفره‌های ایرانی چینی‌تر می‌شود

گروه اقتصادی-مجیدرضا حریری در گفت وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که رییس جمهور از ارتقای سطح روابط دوجانبه ایران و چین در ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار خبر داده است. تا چه اندازه این رقم دست یافتنی است؟ اظهار داشت: من تصور می کنم که اگر ما موفق شویم از حالت رکود فعلی خارج شویم و در کنار آن، قیمت حامل های انرژی در دنیا تغییر کند، در کمتر از 10 سال به رقم 600 میلیارد دلار می رسیم.

وی افزود: تا قبل از سال 1999 سطح مبادلات ایران با چین کمتر از یک میلیارد دلار بود، اما در سال 2014 به رقم 52 میلیارد دلار رسید. یعنی سرعت رشد مبادلات ما با چین، به اندازه سرعت رشد اقتصاد چین بوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تصریح کرد: چین با بیش از 110 کشور دنیا شریک تجاری است؛ از جمله با آمریکا که رقمی بیش از 500 میلیارد دلار در سال مبادله تجاری دارد.

حریری متذکر شد: البته رابطه ایران با چین براساس تحریم لطمه خورد، زیرا ما محدودیت هایی داشتیم و به دلیل این محدودیت ها، خیلی از شرکت های چینی نمی توانستند با ما کار کنند.

وی عنوان کرد: ما در سال های 2003، 2004 و 2005 بیش از نیمی از نفت وارداتی چین را تامین می کردیم، ولی الان به طور متوسط حدود 500 هزار بشکه در روز صادرات نفت به چین داریم؛ این در حالی است که عربستان بیش از 6 میلیون بشکه در روز صادرات نفت به چین دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ادامه داد: در حال حاضر در دنیا نمی شود صحبت از اقتصاد و تجارت کرد، اما نام چین را نیاورد، چون چین بزرگ ترین تاجر دنیاست.