ثبات اقتصادی در گرو یکسان سازی نرخ ارز

غلامحسین طاهری بااشاره به اینکه درحال حاضر اقتصاد بی ثبات است، گفت: طبق آنچه که از سوی مسولان مطرح می شود سیاست اقتصادی برمبنای رشد صادراتی قرار گرفته و همین امر موجب می شود تا فعالان اقتصادی منتظر باشند که  نرخ دلار به رقم واقعی برسد.

وی تصریح کرد:اگر نرخ دلار پایین بیایید رقابت صادراتی را از دست می دهیم.

این کارشناس ادامه داد: دولت باید برای نظم بخشی به بخش دلار در بودجه ارزی کشور،سیاست های پولی و مالی و ارزی، را برمبنای یک جدول زمان بندی شده تنظیم کند که این امر مانع رانت خواری می شود.

طاهری عنوان کرد: یکی از مسائل و مشکلات بودجه های سالانه ما این است که برحسب دلار محاسبه می شود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه اظهار کرد: اگر قرار باشد برای بودجه کشور تعیین نرخ دلار از یک منبع انجام گیرد باید آینده بودجه کشور را درنظر گرفت چرا که تعیین نرخ ارز بصورت دستوری جوابگو نیست و برای جلوگیری از نوسانات و تلاطم آینده بازار باید این موضوع را درنظر گرفت.

 

**نرخ دلار در بودجه سال 95 را نمی توان پیش بینی کرد

مسعود تهرانچی کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: نرخ دلار در سال 95 را نمی توان پیش بینی کرد چرا که بستگی به روابط و گفتمان سیاسی بین دولت ها و همچنین به روابط ایران با تمام کشورهایی که صادر و واردکننده هستند بستگی دارد اما می توان پیش بینی کرد که این نرخ با  نوسان روبرو است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: دولت باید درخصوص نرخ دلار سیاست صحیح اتخاذ کند تا از این طریق برای تولیدکننده و مصرف کننده حاشیه امنی ایجاد شود.