آینده‌ای روشن، پیش روی بازرگانان ایرانی

رویترز در گزارشی به قلم "تام فین" و "استفن جوکنز" نوشت: تحریم‌های اقتصادی بیش از 10 سال است که از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه ایران اعمال می‌شود، در این مدت بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی مجبور به ترک کشور شدند تا بتوانند برای پیشبرد فعالیت‌های تجاری، با دیگر شرکت‌های بین المللی در تعامل باشند.

 

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: در سالهایی که ایران تحت تحریم اقتصادی قرار داشت، تجار این کشور از همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های خارجی باز ماندند، سرمایه‌گذاران خارجی نیز از مشارکت در پروژه‌های ایران منع شدند. با توجه به لغو تحریم‌های ایران، بستر مناسبی برای ازسرگیری تعامل تجاری میان تجار و بازرگانان ایرانی با شرکت‌های خارجی فراهم شده است. سرمایه‌گذاران خارجی هم می‌توانند بدون محدودیت‌های سابق به فعالیت در پروژه‌های سودآور ایران بپردازند.

 

"فواد فنایی،" بازرگان ایرانی، برای ادامه فعالیت‌های تجاری شرکت مهندسی خود به قطر مهاجرت کرد. وی در سالهای حضور در قطر با شرکت‌های خارجی بسیاری همکاری و تعامل داشت و حالا لغو تحریم‌های ایران را نقطه عطفی در رونق گرفتن کسب و کار خود و دیگر بازرگانان ایرانی می‌داند. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سالهای تحریم، میزبان شرکت‌های ایرانی بودند که برای کار با بازارهای جهانی مجبور شدند از محدوده تحریم‌های ایران خارج شوند. کشورهای عرب از این موضوع سود بسیار زیادی بردند زیرا میزبان میلیون‌ها دلار سرمایه تجار ایرانی شدند و طبق قوانین سختگیرانه‌ای که داشتند، در فعالیت‌های تجاری بازرگانان ایرانی سهیم شدند. با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، روسای شرکت‌های ایرانی مایل هستند به کشور بازگردند و سرمایه خود را در ایران به جریان اندازند.

 

"حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، در سخنانی اظهار داشت این کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی به 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. وی دستور افزایش صادرات نفت ایران را صادر کرد و شرکت ملی نفت ایران نیز شرایط را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در پروزه‌های نفت و گاز پارس جنوبی تسهیل کرد. ایران قصد دارد بیش از 100 فروند هواپیما از شرکت‌های غربی خریداری کند که به رونق صنعت گردشگری این کشور نیز کمک خواهد کرد.

 

بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی حتی پیش از لغو تحریم‌های ایران، باب مذاکرات را با شرکت‌های ایرانی باز کردند. هر روز بخش جدیدی از تحریم‌های ایران لغو می‌شود و با توجه به رفع تحریم‌های بانکی، هواپیمایی و کشتیرانی، فرصت‌های بسیاری برای فعالیت اقتصادی در ایران بوجود آمده است. شرکت‌های خارجی با طیف گسترده‌ای از حوزه‌های کاری قادر هستند شانس خود را برای سود بردن از بازارهای مالی ایران بیازمایند. تجار ایرانی نیز پس از سالها کسب تجربه در کشورهای عربی و تعامل با بازارهای جهانی، می‌توانند فعالیت مفیدی در ایران داشته باشند و تجارب خود را به شرکت‌های ایرانی منتقل کنند.

 

رویترز در پایان نوشت: لغو تحریم‌های ایران بدون شک به زیان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد بود زیرا پس از سالها اعمال قوانین سختگیرانه و مشارکت اجباری در فعالیت تجاری بازرگانان ایرانی، دیگر قادر نخواهند بود آنها را از عزیمت به ایران منصرف کنند.