تامین مالی خرید هواپیما چالش ایرلاین‌ها در پسابرجام

قدمی با بیان این‌که با رفع تحریم­ ها، امکان خرید و به کارگیری هواپیماهای جدید و به ‌روز در صنعت هواپیمایی کشور فراهم شده است، افزود: طبق سند چشم‌انداز ایران 1404 ناوگان هوایی کشور 400 تا 500 فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد و این مهم نیازمند سرمایه گذاری  حدود 20  میلیارد دلاری طی 10 سال آینده است.

وی با اشاره به این‌که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور باعث افزایش ضریب امنیت سفرهای هوایی شده و صنعت هوانوردی را در مسیر رشد و توسعه بیش از پیش قرار می‌دهد، تصریح کرد:‌  سازمان هواپیمایی کشوری نیازمند بهره‌گیری از منابع مالی جدید برای ارتقای ناوگان حمل و نقل هوایی است. از سوی دیگر توانایی مالی نامناسب ایرلاین‌های کشور در شرایط موجود و کاهش درآمدهای نفتی کشور در نتیجه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، نشان می‌دهد که لازم است از الگوهای تامین مالی رایج برای خرید هواپیما در شرایط پسابرجام استفاده کرد.

وی با اشاره به تحریم صنعت هوانوردی ایران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، یادآور شد: از سال 1392، تعداد 12 هواپیمای کم سن و سال وارد ناوگان هوایی ایران شد و یک سال بعد با جدی‌شدن مذاکرات هسته ­ای ایران و گروه 1+5، یکی از شرکت‌های هواپیمایی توانست 17 هواپیمای ایرباس را وارد کشور کند. از این تعداد 15 فروند طی ماه‌­های گذشته در مسیرهای خارجی علمیاتی شد و ظاهراً از قطعات 2 فروند دیگر هم به دلیل اینکه بیشتر از 15 سال عمر کرده بودند برای رفع نقص فنی دیگر هواپیماها استفاده شد.

این مقام مسئول بیان کرد: با وجود ایجاد زمینه­ های مساعد برای تحول در صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط پسابرجام، تأمین اعتبار خرید شرکت­‌های هواپیمایی ایرانی به چالشی جدی برای تحقق این امر منجر شده است.

قدمی با اشاره به گزارش­‌های اخیر  وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد خالص دارایی اغلب شرکت­‌های هواپیمایی کشور بیش از 30 میلیون دلار ارزش مالی ندارد. این در حالی است که متوسط قیمت هواپیمای جدید از شرکت‌های بویینگ یا ایرباس ارزش بیشتری نسبت به کل دارایی برخی از این شرکت­‌های هواپیمایی دارد.

وی با اشاره به این‌که محدودیت تسهیلات صندوق توسعه ملی و شکل ارزی تسهیلات آن می­‌تواند ریسک‌ها و دغدغه‌هایی را برای بازپرداخت اقساط به همراه داشته باشد از لیزینگ به‌عنوان یکی از روش‌های پیشرفته خرید هواپیما نام برد و اظهار کرد: در تأمین مالی هواپیماهای تجاری، از روش های اجاره و وام استفاده می­ شود، در برخی منابع دیگر روش‌های تأمین مالی هواپیماهای تجاری مشتمل بر وام با وثیقه، لیزینگ مالی و لیزینگ عملیاتی را از عمده‌ترین روش‌های مرسوم در این حوزه نام می‌برند.

قدمی به تشریح برنامه‌های گروه مالی ملت جهت تامین مالی صنعت هواپیمایی کشور پرداخت و افزود: در نظر داریم زمینه تامین مالی خرید هواپیماهای مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی کشور را از طریق الگوی لیزینگ محقق کنیم.