چرا شاخص تا 71 هزار واحد افزایش یافت؟/ رفتار بورس عادی است

گروه اقتصادی-فضل‌اله معظمی در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که افزایش شاخص تا حدود 71 هزار واحد آیا روندی منطقی است و یا این‌که بازار حبابی شده است؟ اظهار داشت: ما باید به مساله بازتر نگاه کنیم و یکی از عواملی که در رشد مثبت شاخص موثر بوده، این است که یک مقدار پول به ایران آمد و همین موضوع، یک مقدار تقاضا ایجاد کرد.

وی افزود: پیش از این حجم معاملات خیلی پایین بود و خریدار وجود نداشت، اما در حال حاضر معاملات افزایش یافته است؛ ضمن این‌که سود خیلی از شرکت‌ها اکثرا پاسخ‌گویی این قیمت‌ها امروز نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که ما در یک شرایط رکودی به سر می‌بریم، تصریح کرد: عملا بورس و بازارها بین 3 تا 6 ماه از اقتصاد جلوتر هستند و من فکر می‌کنم این یک علامتی است که ما باید انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشته باشیم.

معظمی عنوان کرد: کاملا رفتار بورس منطقی است؛ اگرچه به نظر من مردم و سهامداران بیش از حد روی خودرو تمرکز کرده‌اند؛ چراکه ساختار مالی خودرویی‌ها خیلی مشکل دارد، اما در بقیه بخش‌ها و سهام‌ها مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش شاخص به دلیل سهام خودرویی‌ها بوده، در حالی که صنعت خودرو با زیان روبه‌رو است و حتی برآورد مثبتی از سه ماهه پایانی این صنعت وجود ندارد، ادامه داد: بدهی خودرویی‌ها به سیستم بانکی سنگین است و زیان‌های انباشته و سنگینی دارند، چون اگر دقت کنید، همه درگیر شرایط خاصی هستند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: غیر از نظری که درباره خودرویی‌ها دارم و دیدگاه من روی خودرو مثبت نیست، اما خارج از آن رفتار عادی است.

معظمی در پاسخ به این پرسش که افزایش شاخص تا کجا ادامه دارد؟ تصریح کرد: سوال سختی است؛ من فقط می‌توانم بگویم که روند شاخص مثبت خواهد بود و انتظار مثبت شدن برای شاخص را باید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کسی نمی‌داند این روند مثبت تا چه زمانی ادامه دارد؛ شاید تا 2 سال آینده هم همین‌طور باشد و شاید هم مدت آن کوتاه باشد.