دولت بر اساس قانون موظف است برای توسعه اشتغال، افزایش سهم تولید از یارانه و حمایت غذایی از خانوار مورد هدف، یارانه 6 میلیون نفر از افراد جامعه را حذف کند که این موضوع با چالش‌های بسیاری در سطح جامعه مواجه شده است.

بر اساس این گزارش دولت حذف یارانه اقشار پردرآمد را در حالی از ماه پایانی سال گذشته (اسفندماه 93)،‌ آغاز کرده که برخی از حذف‌شدگان خود را از نیازمندان جامعه دانسته و معترضند به اینکه به اشتباه از لیست خط خوردند،‌ اما از طرفی برخی حذف‌شدگان از لیست دریافت یارانه بخش عمده‌ای از جامعه هدف را شامل می‌شود که تمکن مالی داشته‌اند.

به گزارش فارس، طبق آخرین آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون بیش از 2.5 میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شده‌اند که این موضوع صرفه‌جویی 114 میلیارد تومانی حاصل شده است، بنابراین با توجه به پرداخت ماهانه 45 هزار و 500 تومان به هر نفر بابت بیش از 70 میلیون نفر، عددی ناچیز است.

بر همین اساس دولت منابع حاصله را صرف اشتغال، تأمین هزینه‌های ضروری بیماران صعب‌العلاج و تأمین اعتبار بیش‌تر برای سبد کالا کرده است که به دلیل پایین بودن این رقم جزئیات دقیقی ارائه نشده است.

علاوه‌بر این در روزهای اخیر موضوع حذف یارانه افراد فاقد کارت ملی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد که البته به دنبال آن شایعات بی‌اساسی مبنی بر احتمال حذف افرادی که کارت ملی قدیمی دارند بر سر زبان‌ها افتاد. به دنبال این شایعات، دفاتر پیشخوان دولت با حجم انبوهی از مراجعه‌کنندگان در شهرستان‌ها و حتی برخی شهرهای بزرگ مواجه شدند تا کارت شناسایی ملی قدیمی به هوشمند تبدیل شود. این درحالی‌ است که هوشمندسازی کارت ملی ارتباطی به حذف یارانه نداشته و تنها آن 2 میلیون نفری که فاقد کد ملی هستند، در صورت عدم دریافت کارت ملی حذف خواهند شد.

به گزارش فارس، طبق اعلام قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افرادی که فاقد کد ملی هستند، از اسفند ماه از لیست یارانه‌بگیران خط خواهند خورد. این افراد همان 2 میلیون نفری را شامل می‌شود که به گفته وزیر هیچ کد ملی برای آنها ثبت نشده است.