کانادا به ایرباس های جدید ایران حسادت می کند!

به نقل از رویترز، کانادا برای نخستین بار روز سه‌شنبه با تایید لغو تحریم‌های خود علیه ایران اعلام کرد اگر ایرباس اجازه دارد به ایران هواپیما بفروشد، بمباردیه (شرکت هواپیمایی کانادایی) نیز باید اجازه صادرات به ایران را داشته باشد.

استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا به خبرنگاران گفت: «اگر ایرباس می‌تواند این کار را انجام دهد چرا بمباردیه این کار را نکند؟ کانادا با خسارت زدن به صنعت خود، چگونه به کانادا یا مردم ایران یا اسرائیل یا هر کس دیگر کمک می‌کند؟»

دیون در پاسخ به سوالی ویژه مبنی بر اینکه به محض لغو تحریم‌ها آیا بمباردیه اجازه تجارت با ایران را خواهد داشت، گفت: «اگر تجارت قانونی باشد، قطعا انجام می‌شود».

دیون گفت: بی‌میلی برای لغو تحریم‌های ایران به عنوان بخشی از مخالفت محافظه‌کاران کانادا به ایرباس کمک می‌کند نه بمباردیه.

وی به مجلس عوام لحظاتی پیش از نشست با خبرنگاران توضیح داد: «کانادا تحریم‌هایش را لغو خواهد کرد اما آنچه کانادا حفظ می‌کند سوء ظنش نسبت به رژیم ایران است.»

وزیر خارجه کانادا ادامه داد هرگونه لغو تحریم‌ها با دقت و در همبستگی با هم‌پیمانان انجام خواهد شد.

ماریانلا دی لا باررا سخنگوی شرکت بمباردیه اظهارات دیون را گام مثبتی خواند اما گفت که این شرکت هنوز به تحریم های کانادا احترام می‌گذارد.

وی افزود: «ما تحولات را به دقت رضد می‌کنیم... هیچ ابلاغ رسمی به ما صورت نگرفته است.»

وی توضیح داد تحریم‌ها مانع از مذاکرات بمباردیه با ایران در مورد نیازهای هوانوردی این کشور نشده است. «این تحریم‌ها مانع مشارکت ما در گفتگوهای استراتژیک که در حال انجام هستیم، نشده است.»

مونترال سومین قطب بزرگ هوانوردی جهان به لحاظ استخدام پس از تولوس و سیاتل است.

سوزانه بنویت رئیس آئرو مونترال بخش هوافضا زا مدیریت می‌کند، گفت این اظهارات اخبار عالی برای این صنعت خواهد بود در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود. «درحال حاضر، ما در رقابتی عادلانه با ایرباس قرار نداریم زیرا ایرباس می‌تواند به ایران هواپیما بفروشد.»