برنامه مبهم وزارت کار برای حذف یارانه‌بگیران

پرونده حذف یارانه بگیران پردرآمد پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم مجدد گشوده شد. مجلس طى قانون بودجه 93، دولت را ملزم به حذف یارانه ثروتمندان کرد که در عمل اتفاقى نیفتاد و پس از اصرار مجدد مجلس به حذف یارانه ثروتمندان در قانون بودجه 94، سرانجام از سوى وزیر اقتصاد خبر رسمى آغاز حذف یارانه برخى افراد پردرآمد اعلام شد. این در حالى است  معاون اول رئیس جمهور در همان زمان اعلام کرد که براى پرداخت یارانه به همه، 15 تا 16 هزار میلیارد تومان کسرى وجود دارد.پس از آن دولت در ابتدای سال جاری در بخشنامه ای مسئولیت حذف یارانه بگیران را به وزارت کار سپرده بود.

طبق قانون بودجه 94 وزارت کار موظف بود تا پایان امسال تعداد 6 میلیون نفر از ثروت‌مندان را از دریافت یارانه نقدی حذف کند. چند ماه پیش علی ربیعی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طبق قانون مجلس شورای اسلامی باید حدود 6میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند، گفته بود: تعداد حذف‌شدگان از یارانه نقدی به مرز 3میلیون نفر نزدیک شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه من مسئول دادن یارانه نیستم، مسئول حذف یارانه ام، گفت: یارانه ها به موقع پرداخت می شود و جای نگرانی نیست و ما هم حذف بخشی از یارانه بگیرها را آرام و به موقع انجام می دهیم.

 همچنین احمدی میدری در آبان ماه  سال جاری در پاسخ به این پرسش که یارانه چند درصد معترضان حذف یارانه نقدی بازگشته است، گفته بود: تاکنون چیزی حدود 15 درصد افرادی که اعتراض کرده بودند، برگشت خورده است. در همین حال، تاکنون یارانه نقدی نزدیک به 3 میلیون نفر (اقشار مرفه) قطع شده است.

وی در مورد اینکه آیا تا پایان سال 3 میلیون نفر دیگر از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند؟ گفته بود: این موضوع در بودجه آمده و کار بسیار سختی است ولی به نحوی در حال اجرای این تکلیف هستیم که حقوق افراد تضییع نشود.

حال حدود 5ماه بعد از اظهارات وزیر کار، سیدابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تا کنون 2.5 میلیون نفر طبق آخرین آمار از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، درباره ادامه این روند گفته است: این روند ادامه‌‌دار خواهد بود و افرادی که کارت شناسایی ملی ندارند از هفته پایانی بهمن‌ماه حذف خواهند شد.

در کنار  این آمارهای متناقض از شمار حذف شدگان این سوال پیش می آید که چطور شمار حذفی ها طی ماه‌های اخیر نه تنها افزایش نداشته، بلکه کمتر شده است. نکته دیگر این است که چرا وزارت کار در اجرای قانون موفق نشد؟ حتی اگر فرض را بر این بگیریم که حدود 2میلیون نفر هم کارت ملی نداشته باشند و در صف حذف یارانه پردرآمدها قرار گیرند، بازهم میزان حذف یارانه به 6 میلیون نفر تا پایان سال نمی‌رسد.

هر چند که حذف یارانه پردر‌آمدها دیر یا زود باید انجام شود، اما به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی شک و دودلی دولت در اعلام آمار حذف شدگان از دریافت یارانه نقدی با شعار شفافیت آماری دولت  تناقض دارد.