به گزارش واحد مرکزی خبر ، عادل آذر در همایش معاونان فنی و مدرسان آموزش سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جایگاه آموزش را در اجرای دقیق تر و بهتر سرشماری عمومی نفوس و مسکن ، منحصر بفرد خواند و گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن بر اساس قانون جدید به جای هر ۱۰ سال ، هر ۵ سال یک بار برگزار می شود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ از دوم تا ۲۲ آبان در سراسر کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به آغاز آموزش مدرسان طرح آمارگیری گفت: این افراد مسئولیت آموزش ۵۵ هزار نفر از مأموران آمارگیری در سراسر کشور را بر عهده خواهند داشت.

عادل آذر با بیان اینکه شیوه کار همچون سرشماری قبلی به صورت چهره به چهره است، افزود: تجربه ۷۰ کشور ازجمله ژاپن نشان داده است با این روش می توان اطلاعات را دقیق تر به دست آورد.

وی گفت: مأموران سرشماری با جلیقه و کارت مخصوص و با نشان مرکز آمار به درب منازل مراجعه و اطلاعات درخواستی را از خانوارها دریافت می کنند.

رئیس مرکز آمار اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن در هر ۵ سال به علت سرعت رشد و توسعه کشور، درگیر شدن ۹۰ هزار عوامل اجرایی و فنی و ستادی و تغییرات در اطلاعات درخواستی برگه های سرشماری را ازجمله تفاوت های طرح سرشماری ۹۰ با طرح های قبلی اعلام کرد.

وی افزود: موارد درخواستی در پرسشنامه های سرشماری با ۷۵ درصد تغییر نسبت به سرشماری قبلی اطلاعات دقیق تر و کامل تری را در اختیار برنامه ریزان و مسئولان اجرایی قرار می دهد.

رئیس مرکز آمار ایران میزان تحصیلات، اشتغال و برخورداری از مزایای بهداشتی، درمانی، سلامت و میزان توسعه یافتگی شهری و روستایی را ازجمله محورهای پرسشنامه های طرح سرشماری امسال اعلام کرد که با سرشماری قبلی متفاوت خواهد بود.

عادل آذر گفت: طرح رشماری به صورت آزمایشی یک شهر و دو مرکز در تهران به صورت کاملاً‌ الکترونیک برگزار می شود و تلاش می کنیم سرشماری سال ۹۵ کاملاً‌ الکترونیکی برگزار شود.

رئیس مرکز آمار ایران از عموم هموطنان، همکاری مردم با مأموران سرشماری را به منظور سرعت، دقت و کاهش هزینه های سرشماری خواستار شد و گفت: هموطنان هر یک دقیقه در ارائه اطلاعات زودتر اقدام کنند ۳ روز سرشماری زودتر انجام می شود.

وی از هموطنان خواست شناسنامه و کارت ملی اعضای خانوار را در دسترس داشته باشند و کد پستی و اطلاعات ساختمان ازجمله میزان و مبلغ اجاره و نوع ساختمان را یادداشت کنند تا هنگام مراجعه، مأموران سرشماری معطل آنها نشوند.

عادل آذر ، اطلاعات دریافتی را کاملاً محرمانه و صرفاً برای استفاده در برنامه ریزی و توسعه کشور دانست و گفت : هموطنان اطمینان کامل داشته باشند و اطلاعات را به صورت دقیق در اختیار مأموران سرشماری قرار دهند.