فیسکال تایمز: سقوط بهای نفت، تهدیدی برای اقتصاد آمریکا

 وبسایت « فیسکال تایمز» در گزارشی نوشت:  پر کردن باک بنزین در جایگاه هیچ گاه تاکنون این قدر شیرین نبوده و دیری است از آن زمان گذشته که خواندن قبض های انرژی مصرفی خانه، خون را به جوش می آورد. هرچند شاید مردم از مزایای نفت ارزان  خرسند باشند، کسانی در سرتاسر آمریکا هستند که چندان از این رویداد شاد نیستند. 

 

اقتصاد ایالت های نفت خیزی مانند تگزاس، داکوتای شمالی، آلاسکا، اکلاهما و نیومکزیکو با افت بهای نفت خام ضربه خورده است. بیل واکر، فرماندار آلاسکا، به تازگی نخستین مالیات بر درآمد ایالتی را در 35 سال پیشنهاد داده تا افت درآمدهای ناشی از مالیات های همبسته با نفت را جبران کرده باشد. در نوامبر 2015 درآمدهای مالیاتی تگزاس از تولید نفت و گاز به ترتیب 48 و 51 درصد افت کرد. 

 

در میانه دهه 1980 هنگامی که جهان با ارزانی نفت روبرو شد، بخش هایی از آمریکا که نفت دارند دچار رکود شدند؛ ولی دیگر بخش های کشور حال و روز خوبی داشتند. جیمز همیلتون، استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: «شاید همان رویدادها باز هم این بار تکرار شود.»
شرکتهای نفتی و کارگران آنها نیز بهای این را می پردازند. نزدیک به 17 هزار کارگر سال گذشته در شرکت های نفت و گاز آمریکا کنار گذاشته شدند و اگر کارهای پشتیبانی در میدان های نفت را نیز بیافزایند این رقم به 87 هزار تن می رسد. از آغاز سال گذشته، 42 شرکت در آمریکای شمالی دادخواست ورشکستگی دادند. تام کلوزا، شریک بنیانگذار و رئیس تحلیل انرژی در شرکت «خدمات اطلاعات بهای نفت» می گوید: «باید انتظار کاهش بیشتر نیروها را نیز داشته باشیم.» ولی می افزاید که کارکنان شرکتهای نفت و گاز تنها کسانی نیستند که ضربه می خورند. او زمیندارانی را هم که به این شرکت ها زمین اجاره می دهند، رستوران ها و خواربارفروشی هایی که به کارگران جنس می فروشند و بنگاه دارانی که نمی توانند در این شهرهای پیشتر پررونق، زمین بفروشند در گروه آنان می داند. 

 

دیگر صنایع، افزون بر صنعت نفت، نیز غیرمستقیم ضربه می خورند. شرکتهایی که کارت اعتباری صادر می کنند و مردم با آن کارتها بنزین می خرند 3 درصد هزینه تراکنش می گیرند؛ ولی سال گذشته چیز زیادی به دست نیاوردند زیرا مصرف کنندگان 120 میلیارد دلار کمتر در پمپ بنزین ها هزینه کردند. 

 

همیلتون می گوید مزایای نفت ارزان هنوز بر ضررهای آن می چربد. «نکته پایانی این است که هرگاه بهای نفت کاهش می یابد، مزیت خالصی برای اقتصاد آمریکا به ارمغان می آورد زیرا ما وارد کننده نفت هستیم.» او می گوید پولی که مصرف کنندگان از بنزین ارزان پس انداز می کنند بیش از پولی است که تولید کنندگان از کاهش بهای نفت از دست می دهند. ولی برای کسانی که در ایالتهای نفت خیز آمریکا هستند این سخن چندان خرسندساز نیست.