ادامه بی‌مهری به تولید داخل پس از برجام

 چند سالی می‌شود که مسئولان دم از حمایت از تولید ملی می‌زنند و در ظاهر سعی دارند از تولیدملی حمایت کنند.اما شواهد نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته این موضوع تنها در حد یک حرف باقی مانده و در عمل با شکست مواجه شده است.

 

امروز دیگر واژه رکود برای کسی ناآشنا نیست و حتی فردی که تحصیلات چندانی هم نداشته باشد آنقدر این واژه را شنیده که دیگر به جزئی از زندگی‌اش تبدیل شده است.

 

در کنار این، تولیدکنندگان این واژه را با گوشت و پوست خود لمس کرده و در سال‌های گذشته نبود حمایت‌های لازم در کنار برخی مشکلات داخلی و خارجی منجر به ورشکستگی بسیاری از آنها شد تا حدی که ترجیح دادند کارخانه‌های خود را ببندند و شغل دیگری را برای خود برگزینند.

 

این گزارش می‌افزاید در حالی که تولیدکنندگان در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کردند اما واردات کالاهای لوکس و غیرلوکس به کشور همچنان ادامه داشت و وقفه‌ای در آن رخ نداد و حتی کالاهای بی‌کیفیت چینی آنچنان در بازار زیاد شد که منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شد.

 

نکته قابل توجه این است که گویی مشکلات تحریم‌ها و مشکلات ساختاری اقتصاد تنها دست تولیدکنندگان را در حنا گذاشت و واردات حتی با وجود تحریم‌ها نیز ادامه یافت.

 

حال در این روزها که تحریم‌ها رفع شده و اقتصاد جان تازه‌‎ای گرفته کارشناسان اقتصادی معتقدند با رفع تحریم‌ها هزینه واردات کالا 20 تا 25 درصد کاهش می‌یابد اما هیچ کارشناسی هنوز اظهارنظر نکرده که با رفع تحریم‌ها چند واحد تولیدی از ورشکستگی نجات پیدا می‌کنند و یا اینکه با رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها چند شغل جدید در کشور ایجاد می‌شود.

 

***جای خالی تبلیغات در حمایت از تولید ملی

 

اگرچه بخشی از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به مشکلات ساختاری اقتصاد است اما شواهد نشان می‌دهد که حمایت از تولید ملی از جانب مسئولان تنها در حد حرف باقی مانده و هنوز تولیدکنندگان در معرفی محصول خود در کشور با مشکل مواجه هستند و این در حالی است که مسئولان دم از فتح بازارهای صادراتی در پسابرجام می‌زنند.

 

این گزارش می‌افزاید اگر یک تولیدکننده داخلی بتواند از موانع و مشکلات عبور کند و روی پای خود بایستد و یک کالا تولید کند برای تبلیغات آن چه در کشور و چه در بازارهای هدف صادراتی نیز باید هزینه گزافی بپردازد چرا که هنوز استراتژی مناسبی برای تبلیغات و معرفی برندهای ایرانی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد.

 

این موضوع را حمیدرضا غزنوی دبیر مجمع کارآفرینان تأیید می‌کند و می‌گوید بودجه تبلیغات دو شرکت لوازم خانگی خارجی در ایران بیش از 6 هزار و 800 میلیارد ریال است در حالی که بودجه تبلیغاتی بزرگترین شرکت داخلی در کشور به طور میانگین در بهترین حالت هشت درصد خارجی‌ها است و همین موضوع موجب می‌شود شرکت‌های تولیدکننده داخلی قدرت رقابت نداشته باشند.

 

وی به این نکته نیز اشاره کرد که شرکت‌های خارجی برای بازار ایران سرمایه‌گذاری مناسبی کردند و حتی در بهترین موقعیت املاکی را برای فروشگاه‌های خود تهیه کرده‌اند این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی نیز در این بخش قدرت رقابت را از دست داده‌اند.

 

همچنین عراقچی رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف نیز معتقد است که برای حضور پررنگ در بازارهای صادراتی فرش ایرانی نیازمند تبلیغات و حمایت از جانب دولت است.

 

وی به این نکته تأکید کرد که در صورت عدم حمایت دولت برای تبلیغات در بازارهای جهانی به ناچار این بازارها را واگذار خواهیم کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، داستان بی‌مهری به تولید داخلی همچنان ادامه دارد و گویی هنوز به انتهای خود نرسیده و این روزها با گشتی در شهر با باران تبلیغات کالاهای خارجی از خودرو تا لوازم خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی مواجه می‌شویم و کار به جایی رسیده که حتی ظاهر اتوبوس‌ها نیز با برندهای خارجی مزین شده است اما در این بین جای خالی تبلیغات داخلی به شدت به چشم می‌آید و امید است که مسئولان در روزهای پس از برجام به بحث تبلیغات کالای تولید داخلی توجه ویژه کنند.