چرا اقتصاد ایران نتوانسته در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق عمل کند؟

گروه اقتصادی- براساس اطلاعات دریافتی از سازمان بورس و اوراق بهادار، مجموع ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع موجود در بازار سرمایه در سال 1393 برابر 4195 میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به سال 1392 حدود 26 درصد رشد را نشان میدهد.

به گزارش افکارخبر،نمودار یک، این اطلاعات را براساس میانگین نرخ برابری سالیانه دلار با ریال که توسط بانک مرکزی منتشر میشود، به تصویر کشیده است. همان‌گونه که ملاحظه می‌گردد، مجموع ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران از 1392 میلیون دلار در سال 1390 به 128 میلیون دلار در سال 93 رسیده است که بیانگر رشد در طول این دوره است. ولی با وجود این، این رقم در مقایسه با کشورهای رقیب منطقه اندک است.

Capture1

از سوی دیگر، براساس اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش کل سرمایه‌گذاری خارجی در اسفندماه 1393 برابر 438.4 میلیارد تومان بوده که با توجه به ارزش بازار 347.8 هزار میلیارد تومان، سهم ارزش کل سرمایه‌گذاری خارجی در بازار به کل ارزش روز بازار سرمایه ایران بسیار ناچیر و حدود 0.1 درصد است.

Capture02

در واقع می‌توان گفت سرمایه‌گذاری خارجی به مفهوم واقعی در بازار سرمایه ایران وجود ندارد. حال سوال اساسی که در اینجا مطرح می‌گردد این است که مشکل کجاست و چرا اقتصاد ایران نتوانسته در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق عمل کند؟

بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، به‌ویژه سرمایه‌گذاری در حوزه بورس اوراق بهادار بیانگر عدم توفیق سیاستگذاران در این ارتباط است. بدیهی است وجود مسائل و مشکلات فراوان اقتصادی و سیاسی و تنگناه‌های موجود در صحنه بین‌المللی که در 10 سال گذشته تشدید شده است، همچنین وجود قوانین و مقررات بازدارنده و ناقص، عدم شناخت کافی خارجیان از بازارهای ایران و بسیاری از مسائل دیگر سبب شده است تا اقتصاد ایران نتواند از مزیت‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی بهره لازم را ببرد.