ولی الله سیف در حاشیه جلسه مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس جمهور، اظهارداشت: آقای جهانگیری تاکید کردند با توجه به رفع تحریم‌ها تحرک جدی در سیستم بانکی به وجود بیاید.
وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در نظام بانکی آثار تحریم‌ها کاملا کنترل شده بود و سعی کردیم کمترین اثر منفی را به اقتصاد وارد کند. هدف اصلی معاون اول رئیس جمهور تشکر از تلاش‌های همکاران بانکی بود.
رئیس ک بانک مرکزی گفت: برخی برنامه‌‌هایی که بعد از اجرای برجام در حوزه بانکی مدنظر است و نظام بانکی باید دنبال کند، مورد پیگیری قرار دارند. یکی از این موارد برای ایجاد آرامش در اقتصاد و جهت‌گیری مناسب تولید، یکسان‌سازی نرخ ارز است و فکر می‌کنم در دوره شش ماهه این برنامه عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده استٰ، تصریح کرد: می‌توانیم فضا را به سمتی هدایت دهیم که به وضعیت مطلوب برسیم.
سیف بحث دیگر جلسه را نرخ سود بانکی عنوان کرد و ادامه داد: توفیقات خوبی در شش ماه گذشته حاصل شده و با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی نرخ سود در این بازار از 29 درصد به دامنه 19 درصد و حتی در مواردی به کمتر از 19 درصد رسیده است. دیروز نرخ متوسط سود در بازار بین بانکی 19.4 درصد بود ک دستاورد خیلی مهمی است اما کافی نیست.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: این نرخ این علامت را می‌دهد که نرخ‌های نظام بانکی هم به سمت پایین حرکت می‌کند؛ نرخ تورم هم‌اکنون به حدود 13 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم روند نزولی تا اعداد تک رقمی پایدار ادامه یابد، نرخ‌های سود بانکی هم به آن سمت حرکت می‌کند و نرخ قابل قبول برای سود بانکی یک تا 2 درصد بالاتر از تورم است.
وی گفت: بالاتر از 2 درصد نرخ سود بانکی توجیه ندارد به همین دلیل بانک مرکزی از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند تا نرخ سود بانکی به آن سمت هدایت شود.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به پیشنهاد برخی‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود با مصوبه شورای پول و اعتبار، گفت: تجربیات گذشته نشان داده این شیوه هزینه ایجاد می‌کند و اثرات نامناسبی در سایر بازارها ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی با تجربه‌ای که کسب کرده با ادامه این سیاست‌ها به هدف کاهش نرخ سود و نزدیک شدن آن به نرخ تورم برسد.‎