اسحاق جهانگیری که در جلسه شورای مدیران ارشد بانک مرکزی سخن می گفت با بیان این که وزارت نفت و بانک مرکزی بیشترین آسیب و فشار را در دوران تحریم ها تحمل کردند افزود : بلافاصله بعد از اجرای برجام خدمت دوستان در وزارت نفت رسیدم و امروز نیز در خدمت دوستان در بانک مرکزی هستم.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکا با تجربه ای که داشت و ابزارهای مدرن و هوشمندی که در اختیار دارد، دو نقطه حساس و کلیدی اقتصاد ایران را هدف گذاری کرد که یکی از آنها نفت به عنوان تامین کننده اصلی منابع مالی کشور و دیگری سیستم بانکی و بانک مرکزی به عنوان مرکز اصلی سیاست گذاری و شکوفایی اقتصادی ، رفاه مردم و ایجاد اشتغال، بود.

وی با بیان اینکه امریکایی ها فشار سنگینی را از این بابت به کشور وارد کردند ، افزود : انصافا دوستان ما درنظام بانکی و بانک مرکزی در این  دوره خیلی خوب کارکردند و صمیمانه از آنها تشکر می کنیم.

جهانگیری تصریح کرد : بانک مرکزی نگذاشت که اداره کشور در این دوره با اخلال روبرو شود.

وی افزود : البته خود تحریم ها و طی شدن آنها داستان جداگانه ای دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه عده ای در کشور مسئول کارها و حل و فصل امور مردم هستند،‌افزود :‌ یک عده نیز مسئولیت نق زدن و چوب لای چرخ گذاشتن دارند و از خوشحالی مردم ناراحتند و عزا می گیرند.

وی گفت : چه طور می شود که از خوشحالی مردم ناراحت بود ؟

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد : آن موقع که بحث مذاکرات مطرح بود ، می گفتند مگر می توان مذاکرات را به نتیجه رساند ؟

جهانگیری گفت : وقتی دیدند که  مذاکرات به نتیجه رسید ، گفتند مگر امکان دارد که تحریم ها را بردارند ؟ و بعد اعلام شد تحریم ها لغو شده است که گفتند در قبال لغو تحریم ها امتیازی نمی دهند ؟

معاون اول رئیس جمهور گفت : ما 37 سال است که وقتی می خواهیم هواپیمای دست دوم از کشورهایی بخریم که برای ما عددی نیستند و آن را با قیمت های بالا به ما می فروشند چه قدر خوشحال هستیم.

وی افزود : البته طریقه پول دادن در این باره را نمی توان گفت.

جهانگیری گفت : در اولین سفر رئیس جمهور مهمترین شرکت هواپیماسازی که حتی قبل ازتحریم نیز حاضرنبود به ما هواپیما بفروشد حاضر به فروش  118 هواپیما آن هم به شرط اجاره به تملیک شد ، یعنی اینکه ما پول نمی خواهیم و از پول بلیت ، پول هواپیماها را بازپرداخت کنید.

وی افزود : در جریان خرید این هواپیماها ما به وزیر خودمان می گفتیم مطمئن هستید اینگونه انجام می شود  ؟‌  زیرا احساس می کردیم که مذاکرات آن خیلی دقیق نبوده است اما وزیر ما اطمینان داد که کار انجام می شود و انجام شد.

جهانگیری افزود : حالا عده ای می گویند آیا اولویت اول کشور هواپیما بود ؟‌

*علاقه مندیم اداره کشور بر مبنای اصول علمی باشد 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وارد دوران پساتحریم شده ایم، گفت :‌ علاقه مندیم اداره کشور بر مبنای اصول علمی و عقلانی انجام شود.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی ،  افزود :‌ برخی از گره های مردم به دلیل ندانم کاری برخی از مدیران بوده است و همه اش به خاطر دشمنی دشمنان نبوده و حالا عده ای با تدبیر در حال بازکردن گره ها هستند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت از نظرات همه صاحب نظران ، نخبگان و چهره های دانشگاهی برای اداره بهتر کشور استقبال می کند گفت :‌ در دوران پساتحریم نیازمند سیاستی جدی  برای اداره کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در این دوران با 3 چالش جدی مواجهیم افزود : مهمترین چالش ما اشتغال است ، زیرا ما به صورت طبیعی در طول برنامه ششم سالانه  890 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که این ها از ما کار طلب می کنند.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل افت رشد اقتصادی کشور در سال های گذشته درامد سرانه کشور به شدت کاسته  و قدرت خرید مردم کم شده است و این رفاه مردم را کاهش می دهد .

جهانگیری با بیان اینکه قدرت اقتصادی ایران باید تا سال  1404 به قدرت اول منطقه تبدیل شود ، گفت: برخی از کشورهای منطقه رشد اقتصادی خود را در این سال ها ادامه دادند و این در حالی بود که رشداقتصادی ما تا منفی  شش و هشت دهم درصد نیز رسید  و قدرت اقتصادی ایران در منطقه کم شد .

وی گفت : امروز ایران در منطقه کشوری است که حرفش ، حرف است و دنیا فکر می کند اگر بخواهد مسائل حساس خاورمیانه را حل و فصل کند ، کشوری که باید به کمک بیاید چه در سوریه ، چه در عراق و یا بقیه کشورها ایران است.

وی تصریح کرد: دراین جا باید به خاطر اقتدار کشور از نیروهای مسلح تشکر کنیم .

وی افزود : هدف داعش ضربه زدن به ایران بود اما با اقتدار این عزیزان حتی نتوانست به مرزهای ما نزدیک شود .

*مردم در پساتحریم از دولت انتظار دارند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به لغو تحریم ها گفت :‌ مردم در دوران پساتحریم از ما به عنوان دولت انتظار دارند.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی گفت : یکی از اصلی ترین دستگاه هایی که می تواند به این انتظارات پاسخ دهد و سیاست های مهم تدوین کند ، بانک مرکزی است.

جهانگیری افزود : مدیریت بانک مرکزی و مدیران آن و شخص آقای سیف و نظام بانکی کشور وارد دورانی می شوند که مسئولیت بسیار مهمی بر دوششان نهاده شده است .

وی گفت : ما در حالی کشور را تحویل گرفتیم که در مقطعی شاهد رشد سرمایه گذاری منفی 23 و  8 دهم درصد بودیم و با چالش های اقتصادی مختلف مواجه شدیم.

جهانگیری افزود : اگر می خواهیم به رشد 8 درصد در طول برنامه ششم برسیم سالانه حداقل به 50 میلیارد دلار منابع خارجی نیاز داریم.

وی افزود : تامین منابع خارجی و کنترل تعهدات بازپرداخت آن بر عهده بانک مرکزی است و این بانک باید آمار ، ارقام و تعهدات را داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه بازار سرمایه نقش مهمی در تامین منابع مالی سرمایه گذاری داخلی دارد ، گفت : با این حال بخش منابع خارجی بسیار مهم است و البته همه این ها باید تحت سیاست های بانک مرکزی باشد تا  این ماموریت مهم را به نحو مطلوب انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور افزود : باید سرمایه خارجی جذب کنیم اما مکرر گفته ایم که نمی خواهیم بازار خود را در اختیار خارجی ها به عنوان بازار مصرفی قرار دهیم و فکر کنند ایران بازار مصرفی کالاهای آنهاست .

جهانگیری گفت‌: باید حتما سرمایه گذاری ها در کشور با هدف صادرات باشد لذا بانک مرکزی مسئولیت اصلی را در  دوران پساتحریم بر عهده دارد .

*بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز را اجرا کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: یکسان سازی نرخ ارز را بانک مرکزی باید در این دولت انجام دهد.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود در نشست با شورای ارشد مدیران بانک مرکزی افزود: در دو دوره از تاریخ کشور یکسان سازی نرخ ارز اجرا شد که یکبار ناموفق شد و تورم سنگینی را به کشور تحمیل کرد.

وی افزود: یک بار نیز با موفقیت انجام و بنا به دلایلی تبدیل به سه نرخی شد.

جهانگیری گفت: این مربوط به دولتی است که نرخ ارز را تک نرخی تحویل گرفت و سه نرخی تحویل داد و ما آن را سه نرخی تحویل گرفتیم و قرار است یکسان سازی  آن را با موفقیت انجام دهیم.

وی افزود: اقتصاددانان ایران درباره تفاوت نرخ  تورم و نرخ سود بانکی همیشه دغدغه داشته و دارند.

جهانگیری گفت: در ابتدای این دولت نرخ تسهیلات بانکی 17 درصد و نرخ تورم 40 درصد بود که خوشبختانه کاهش معنادار نرخ ارز در این دو ساله اتفاق افتاد و ما امروز با افتخار اعلام می کنیم که تورم نقطه به نقطه تک نرخی شده است و امیدواریم پایدار بماند و از فهرست دو تا سه کشوری که تورم دو رقمی دارند خارج شویم و مردم مزه تورم تک رقمی را بچشند.

وی افزود: ما نمی خواهیم هیچ فشاری درباره کاهش نرخ سود بانکی به نظام بانکی وارد کنیم اما بانک مرکزی باید کاری کند و به نقطه ای برسیم که نرخ تسهیلات بانکی حداکثر یک تا دو درصد بیشتر از نرخ تورم نباشد.

جهانگیری گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی فشار زیادی به تولیدکنندگان تحمیل می کند.

معاون اول رئیس جمهور از پیگیری مطالبات غیرجاری و معوقات بانکی به عنوان دیگر کار مورد  درخواست دولت از بانک مرکزی نام برد و افزود: از لحاظ درصدی معوقات بانکی از 14 به 12 درصد کاهش یافته است اما این برای ما قابل قبول نیست که عده ای منابع سیستم بانکی را با گردن کلفتی پس ندهند.

جهانگیری افزود: البته عده ای تحت شرایط اقتصادی کشور زیر فشار هستند که باید میان آنها و کسانی که گردن کلفتی می کنند تفاوت قائل شد و باید به آنها شجاعانه کمک کرد.

وی با انتقاد از اینکه به دلایلی شجاعت تصمیم گیری در سیستم بانکی کم شده است ،گفت: در جلسه ای که با دستگاه های نظارتی داشتم از آنها خواستم که نگذارید شجاعت مدیریتی از بین برود.

جهانگیری افزود: شرایط فعلی کشور به مدیران شجاع، ریسک پذیر و سالم نیاز دارد.

وی گفت: مدیری که شجاعت و ریسک پذیری نداشته باشد به درد مدیریت نمی خورد.

جهانگیری با انتقاد از اینکه در مقاطعی علیه نظام بانکی خیلی بد حرف زده می شد، گفت: در نظام بانکی هم حتماً‌  تخلفاتی هست که باید رصد و برخورد شود اما در برابر کسانی که پول را گرفته اند و با گردن کلفتی پس نمی دهند باید نشان دهید که قانون از همه چیز گردن کلفت تر است و هیچ کس نمی تواند در برابر قانون گردن کلفتی کند.

معاون اول رئیس جمهور خواستار نظارت بیشتر بر مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز شد و گفت: شما قوی ترین ابزار حکومتی در این باره را در اختیار دارید که مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید مقام معظم رهبری بر آن است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه مؤسسات مالی غیرمجاز باید تحت کنترل بانک مرکزی باشند که البته بخشی از آنها قرار گرفته اند و اینکه گاهی دیده می شود نقدینگی در جامعه زیاد شد بخشی از آن به خاطر آن است که برخی از این مؤسسات تحت کنترل بانک مرکزی قرار گرفته اند و نقدینگی آنها براورد شده است.

وی با تأکید بر اینکه این کار خوب را باید با شجاعت به جلو ببرید ، گفت: در این باره فضاسازی و جوسازی علیه شما می شود اما باید به جلو رفت و آنها نیز به قانون تمکین کنند.

*تخلف چند باره در یک بانک را قبول ندارم

معاون اول رئیس جمهور گفت: اینکه در یک بانک یا یک استان یک تخلف 100 بار یا 500 بار اتفاق بیفتد و چندین نفر پول های مختلف را جابجا بکنند قبول ندارم که عادی است.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی افزود: مجموعه وسیع بازرسی و حراست در نظام بانکی و بانک مرکزی وجود دارد که اگر کسی یک چک بی محل را 5 بار کشید حتماً‌ باید یکی از آنها خبر دار شود و اگر کسی اینگونه تخلفات را انجام داد حتماً‌ نباید تکرار شود.

وی گفت: سیستم بانکی و مدیری که در بانک او چنین تخلفاتی صورت می گیرد باید بپذیرد که در دوران من این اتفاق افتاده و نباید این اتفاق می افتاد و حداقل کار این است که استعفاء دهد و برود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی جدی است افزود: دیگران نیایند با شعارها و حرفهای تندی که می زنند خود را به اقتصاد مقاومتی و رهبری بچسبانند که این ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری است.

وی با  انتقاد از اینکه شخصی اعلام کرده که سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه خنجر به اقتصاد مقاومتی است گفت: این چه حرفی است که می زنید؟ و این حرف خدمت به کیست؟

جهانگیری افزود: اینگونه حرف زدن ها جفا در حق مدیرانی است که این همه خدمت به اقتصاد مقاومتی کردند.

وی با اشاره به شوک نفتی اخیر که باعث کاهش درآمد کشورهای نفت خیز شده است گفت: آقایان یادشان رفته که در سال 90 درآمد ارزی کشور 119 میلیارد دلار بود و امسال به زحمت به 30 میلیارد دلار هم نمی رسد.

جهانگیری افزود: بروید ببینید این شوک چه تأثیری بر روسیه ،‌‌ آذربایجان و کشورهای عربی گذاشته است؟

وی گفت: عده ای از مدیران سیاستگذاری ای کرده اند که اقتصاد کشور از این شوک عبور کند.

جهانگیری افزود: در جلسه آینده ستاد اقتصاد مقاومتی برنامه و سیاستگذاری صحیح در این باره با محوریت بانک مرکزی تصویب خواهد شد تا بتوانیم از تجربه دوران تحریم استفاده کنیم.

وی گفت: حتماً‌ باید این تجارب مستند شود تا شوک ها بعدی نتواند به اقتصاد ما آسیب جدی بزند.