گنج میلیاردها دلاری پول‌های بلوکه شده معادل نیمی از کل بودجه/ دولت‌ با پول‌های آزاد شده چه می‌کند؟

گروه اقتصادی- یکی از مسایل مهمی که در دوران پساتحریم به‌عنوان یک مطالبه، سطح توقعات جامعه را از گشایش‌های توافق هسته‌ای بالا برده، مربوط به دارایی‌های بلوکه‌شده ایران است.

به گزارش افکارخبر،از دو سال گذشته تا به امروز اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسوولان و دولتی‌ها در خصوص رقم دارایی‌های بلوکه‌شده مطرح شده، ولی واقعیت این است که همچنان این موضوع برای مردم غیرشفاف قلمداد می‌شود.

در مورد ارزش منابع مالی بلوکه شده ایران اطلاعات متفاوتی ارائه شده است و برخی آن را 150 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا ارزش این منابع را 55 میلیارد اعلام کرده است. رئیس بانک مرکزی ایران نیز اخیرا از انتقال 32 میلیارد خبر داده است. البته مسوولان دولتی قبل از پایان مذاکرات، مبلغ پول‌های بلوکه‌شده را 180 میلیارد دلار اعلام کرده بودند، اما بعد از توافق، نرخ‌های جدیدی اعلام شد.

در این میان، رییس کل بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که مجموع دارایی‌های بلوکه شده ایران که با لغو تحریم‌ها آزاد می‌شود، حدود 32 میلیارد دلار است، اما به تازگی سخنگوی دولت، دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر 100 میلیارد دلار اعلام کرده و گفته است که این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

از سوی دیگر، بلومبرگ به تازگی در گزارشی درباره کاهش قیمت نفت آورده است که لغو تحریم‌ها که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای انجام می‌شود، به ایران سبب دسترسی به 150 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده خارجی این کشور می‌دهد که در احیای زیرساخت رو به سن گذاشته هزینه خواهد شد.

با وجود این اعداد و ارقام متفاوت که از 32 تا 150 میلیارد دلار شنیده می‌شود، اما نکته این‌جاست که اگر رقم 100 میلیارد دلاری که سخنگوی دولت بابت پول‌های آزاد شده ایران اعلام کرده را در نظر بگیریم، با توجه به دلار 3600 تومانی، هم‌اکنون 360 هزار میلیارد تومان پول به کشور بازگشته است. این رقم تقریبا معادل نیمی از بودجه 844 هزار میلیارد تومانی سال 1394 و یک‌سوم بودجه 952 هزار میلیارد تومانی سال 1395 است.

این در شرایطی است که این روزها دولت از روزهای سخت در سال 1395 با توجه به کاهش قیمت نفت و تنگنای شدید مالی سخن می‌گوید. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور گفته است که کاهش قیمت نفت نشان می‌دهد که در سال آینده اتفاق عمده‌ای در بودجه نمی‌افتد و شاهد شکوفایی بزرگی در بودجه دولت نخواهیم بود، بنابراین سال آینده به لحاظ مالی همچنان سال دشواری است.

اما با توجه به اعداد و ارقامی که از میزان دارایی‌های بلوکه شده و آزاد شده ایران اعلام می‌شود، آنچه مسلم است، اوضاع نامناسب اقتصادی و رفاهی مردم بوده که با همین پول‌های بلوکه‌شده و وعده اجرای برجام، امیدواری در جامعه نسبت به رونق تولید و اقتصاد ایجاد شده است. به عبارتی، اگر دولت برای پول‌های بلوکه شده برنامه‌ای نداشته باشد، آزاد شدن ارز‌ها دردی از کشور حل نخواهد کرد و مانند دوره گذشته اقتصاد در حالت سکون باقی می‌ماند.