طلای سرخ ایران بعد از 15 سال به آمریکا صادر می شود

 روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: قرار است زعفران -ادویه‌ای که حتی از طلا هم گرانبهاتر است- برای نخستین بار در 15 سال اخیر به آمریکا صادر شود. 

 
این محصول گیاهی، طلای قرمز ایران است و یک اونس آن  در برخی از فروشگاه‌های بزرگ غرب حتی از طلا هم گرانقیمت تر است. 
 
لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران در اواسط ماه ژانویه موجب تقاضای جدید جهانی برای این محصول شده است. این در حالی است که برای نخستین بار در 15 سال اخیر، زعفران به آمریکا صادر می شود. 
 
گاردین در ادامه این گزارش نوشت: زعفران گیاهی خوش عطر و طعم است است که در بیشتر غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد، و نام آن در دستور پخت غذاهای برخی از مشهورترین سرآشپزهای جهان نیز به چشم می خورد. اما صادرات این محصول در  یک دهه تحریم و همزمان با قطع روابط اقتصادی غرب با ایران کاهش یافت. 
 
بین 80 تا 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، اما محدودیت های بانکی و تجاری موجب شد شرکت های ایرانی با موانع و چالش های بزرگی برای صادرات این محصول به خارج، به ویژه آمریکا و اروپا رو به رو شوند.
 
در عوض، تحریم ها، بازار بزرگی برای محصولات رنگی مصنوعی ایجاد کرد و کشورهای دیگر با وارد کردن زعفران اصل از ایران و برچسب گذاری مجدد و صادر کردن آن به دیگر کشورهای جهان به نام خود و با قیمت بالاتر، نقش واسطه را ایفا کردند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: محمدجواد رضایی، رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران ایران، اعلام کرده است نخستین محموله زعفران هفته آینده به آمریکا خواهد رسید. وی پیش بینی کرد لغو تحریم ها و تجارت مستقیم با اروپا صادرات زعفران را در آینده نزدیک 40 درصد افزایش دهد. 
 
رضایی افزود: پس از اجرای توافقنامه هسته ای ایران و (غرب)، تعدادی از کشورها مانند اسپانیا خواستار خرید مستقیم زعفران از ایران هستند.
 
وی تصریح کرد: در دوره تحریم ها، صادرات زعفران به طور قابل توجهی کاهش یافت و ارسال یا دریافت ارز خارجی بسیار دشوار شد. ما از آمریکا درخواست زعفران داشته ایم، و نخستین محموله زعفران، که 20 کیلوگرم است، برای نخستین بار در 15 سال اخیر به آمریکا فرستاده خواهد شد. 
 
نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: "در سال های اخیر، نوسان قیمت زعفران در داخل به مانع بزرگی برای صادرات این محصول تبدیل شده است. "
 
رویترز گزارش داده است: حتی مقامات آمریکایی در گذشته مزارع اسپانیا را تحت نظارت و بازرسی قرار داده اند تا اطمینان یابند که از گونه های زعفران ایرانی در صادرات خود به آمریکا استفاده نمی کنند! 
 
ایران سال 2011 پیش از تشدید تحریم ها بیش از 600 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر کرد. 
 
ایران پارسال نیز بزرگترین تولیدکننده پسته جهان بود. آمریکا دومین تولیدکننده پسته جهان بود.