هاشم یکه زارع ساعاتی پیش با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر از انتخاب فیات به عنوان شریک چهارم این شرکت خبر داد تا این شرکت ایتالیایی در کنار پژو، رنو و بنز به عنوان چهارمین خودروساز اروپایی در کیلومتر 14 جاده مخصوص به تولید محصول بپردازد.

مدیر عامل ایران خودرو پیش از این اعلام کرده بود در حال مذاکره با فولکس واگن و فیات است تا از بین این دو یکی را به عنوان شریک چهارم ایران خودرو انتخاب کند.

ایتالیایی ها به تولید خودروهای ارزان مشهورند و به نظر می رسد که ایران خودرو قصد دارد تا با تولید انواع فیات بتواند کماکان در رنج خودروهای زیر 50 میلیونی محصولات متنوعی را عرضه کند. فیات یکی از شرکای شرکت کرایسلر آمریکاست که به نظر می رسد توافق فیات با ایران خودرو می تواند سرآغاز همکاری خودروسازان ایرانی و آمریکایی شود.

فیات پیش از این پیش از تحریم ها در شرکت بن رو به سرپرستی، منوچهر غروی، مدیرعامل ایران خودرو در دولت سازندگی به تولید فیات سی ینا مشغول بود و مدتی است که فیات 500 از سوی برخی واردکنندگان به ایران وارد شده است.

با انتخاب فیات به عنوان شریک چهارم ایران خودرو، دو خودروساز فرانسوی و یک خودروساز آلمانی در کنار این خودروساز آلمانی مثلث سه ملیتی شرکای ایران خودرو را تشکیل می دهند.

به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو در مشهد به تولید سوزوکی ژاپن و هایما چین نیز مشغول است که این دو برند فقط به مونتاژ خودرو می پردازند و نمی توان از آنان به عنوان شریک نام برد.

غرامت پژو به ایران خودرو
یکه زارع در این برنامه تلویزیونی پاسخ به اینکه آیا پژو به ایران خودرو غرامت خواهد داد، گفت: در قرارداد با پژو، یک بسته حمایتی-غرامتی را تعریف کرده ایم که در آن، پرداخت نقدی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه کار پژو مبنی بر ترک ایران ناپسند بود، افزود:در بخشی دیگر از بسته حمایتی-غرامتی موردنظر، روی پلت فرم های روز پژو نیز حساب باز کرده ایم، به نحوی که می توانیم این پلت فرم ها را در اختیار گرفته و محصولات با برند ایران خودرو را روی آنها به تولید برسانیم. به گفته یکه زارع، همچنین در بخش دیگری از بسته موردنظر،مبلغی را که پژو به عنوان رویالیته از ایران خودرو طلب داشت، صفر کردیم و رویالیته برای محصولات جدید نیز به حداقل رسیده است. مدیرعامل ایران خودرو در ادامه تاکید کرد که مبلغ غرامت پژو به ایران خودرو، بیش از 200 میلیون یورو خواهد بود.

مدیرعامل ایران خودرو اما در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای تکرار رفتار گذشته پژو مبنی بر رفتن از ایران وجود دارد، گفت:ما قصد داریم شرکتی مشترک را با پژو تشکیل بدهیم که 250 میلیون یورو از سرمایه آن را طرف فرانسوی تامین می کند، بنابراین بعید است این شرکت رفتاری مانند گذشته از خود بروز دهد. یکه زارع در ادامه با اشاره به سهم پژو در سبد محصولات آینده ایران خودرو، افزود: پژو تنها 15 درصد از سبد محصولات ایران خودرو را تشکیل می دهد و ما سعی داریم 40 درصد از حجم سبد خود را به محصولات داخلی اختصاص دهیم.

وی اما در بخش دیگری از اظهارات خود به محصولات در نظر گرفته شده پژو برای ایران اشاره کرد و گفت:اولین محصولی که پژو در ایران تولید خواهد کرد، مدل 2008 است، خودرویی که در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد و تا اردیبهشت 96 نیز تولید و عرضه می شود. یکه زارع همچنین تاکید کرد که مدل 301 با قیمت 58 میلیون تومان، مدل 208 با قیمت 68 میلیون تومان و مدل 2008 نیز با قیمت 77 میلیون تومان عرضه خواهند شد.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین در پاسخ به این پرسش که چه نمره ای به کیفیت محصولات و همچنین خدمات پس از فروش این شرکت، می دهد، تاکید کرد: در بحث کیفیت محصولات، از 100 نمره 65 را در نظر می گیرم و در بحث خدمات پس از فروش نیز نمره ای بیش از 55 نمی دهم.