احمد پورفلاح از حضور هیأت 300 نفره تجاری ایتالیایی در تهران خبر داد و گفت: 170 شرکت ایتالیایی از امروز تا 21 بهمن به مدت 3 روز برای رایزنی‌ اقتصادی با بخش دولتی و خصوصی وارد کشور شده است که در رأس آن دو وزیر حمل‌ونقل و کشاورزی ایتالیا نیز حضور دارند.

وی به این نکته اشاره کرد که 60 نفر از این هیأت تجاری را فعالان بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایتالیا به خود اختصاص داده‌اند، چرا که ایتالیا در حوزه اکتشاف و استخراج حرف‌هایی برای گفتن دارد و یک زمانی بزرگترین خریدار نفت ایران بود که اکنون کم‌کم به جایگاه خود باز می‌گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا به حضور 30 شرکت در حوزه مواد غذایی و فست‌فود نیز اشاره کرد و گفت: ایتالیایی‌ها در حوزه فرآوری غذا تجربیات خوبی دارد که می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری مشترک با ایران و صادرات آن به کشور ثالث را فراهم کند.

خودروی 10 هزار دلاری فیات مناسب قشر متوسط ایران

پورفلاح در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود شرکت فیات و ایویکو تلاش‌های زیادی برای انعقاد قرارداد با ایران و سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید خودرو کرده و آیا لابی برخی کشورها جایی برای این دو شرکت باقی خواهد گذاشت، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که شرکت فیات ماشین‌های مردمی و اقتصادی تولید می‌کند که طراحی و قیمت ‌آن با شرایط کشور ما و نیاز مردم منطبق است تا جایی که ماشین‌های 10 هزار دلاری این شرکت چیزی شبیه شرکت فولکس واگن بوده که برای قشر متوسط جامعه مقرون به صرفه است.

وی تأکید کرد: امروز کشور سیاست خوبی در پیش گرفته که دیگر فقط بازار خرید نباشیم، بلکه به سرمایه‌گذاری مشترک با نگاه صادرات به کشور ثالث فکر کنیم. در همین راستا شرکت ایویکو ایتالیا هم برای تولید ون و مینی‌ون با خودروسازهای ایرانی در حال مذاکره است و حسن این رقابت‌ها در این است که قدرت چانه‌زنی ما بالا می‌رود و آنقدر ظرفیت در کشور داریم که جا برای شرکت‌های فعال با تکنولوژی بالا باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا به قرار هیأت تجاری ایتالیا با شرکت‌های تولید و تأمین‌کننده تجهیزات نفتی اشاره کرد، گفت: فردا این قرارها برگزار می‌شود که امیدواریم نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد.

پورفلاح به سفر بعدی هیأت تجاری ایتالیا اشاره کرد و گفت: 25 بهمن هیأت دیگری متشکل از 13 شرکت در حوزه‌های فولاد، لوازم خانگی و لوازم آرایشی به ایران سفر خواهند کرد.