سعید معظمی با اشاره به خرید ایرباس‌ها برای هما در قالب فاینانس، اظهار داشت:  امروز هیچ شرکت هواپیمایی ‌در دنیا پول نقد برای خرید هواپیما نمی‌دهد ضمن آنکه صنعت حمل و نقل هوایی هم سود چندانی ندارد تا نقدینگی ایرلاین‌‌ها به سرعت افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه در همه دنیا خرید هواپیما از طریق فاینانس انجام می‌شود و این نحوه تأمین مالی باب شده است، گفت: امروز در صنعت حمل و نقل هوایی دنیا، ‌عمل فاینانسینگ از عمل اپراتوری شرکت هواپیمایی مجزا شده است.

این کارشناس صنعت حمل‌‌ونقل هوایی بیان کرد: در همه شرکت‌های هواپیمایی معتبر دنیا، حداکثر 30 درصد از هواپیماها ملکی است و بقیه ناوگان هواپیمایی یک ایرلاین، به صورت فاینانس یا اجاره خشک تأمین می‌شود.

معظمی با اشاره به اینکه معمولاً مدت زمان بازگشت در فاینانس هواپیما بین‌ 10 تا 15 سال است، اضافه کرد: در قرارداد خرید ایرباس‌های ایران‌ایر هم اولویت تأمین مالی ایران‌ برای نوسازی ناوگان، خرید از طریق فاینانس‌‌ بود و به همین طریق عمل شد ضمن آنکه ‌ضمانت این فاینانس، از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی اضافه کرد: به هر حال وارد حیطه خرید هواپیماهای نو شده‌ایم و قرار است این هواپیماها به تدریج وارد کشور و سپس از محل فروش بلیت، تأمین اقساط انجام شود، اما یادمان نرود که هواپیمای نو، طلا و جواهر نیست که خریداری کنیم و در پستو و انباری نگهداری کنیم تا قیمت آن افزایش یابد.

وی تأکید کرد: طبق قواعد بازرگانی، شرط ورود هواپیماهای نو، استفاده و بهره‌برداری سریع با بالاترین ظرفیت است، باید صنعت‌ همه همت خود را بگذارد وقتی پرنده‌ای ‌وارد کشور ‌شد و در ازاء آن پولی از کشور خارج شد، ‌به سرعت مورد استفاده قرار گیرد.

معظمی بیان کرد: در این چند سال اخیر برای ورود هواپیماهایی که ظاهری نو داشتند اما باطن و کیفیتی نداشتند، جشن گرفتیم اما هیچگاه عنوان نکردیم این هواپیما چند ساعت پرواز کردند.

این کارشناس صنعت حمل‌‌ونقل هوایی تأکید کرد: ‌بهره‌برداری مناسب و دقیق بزرگترین و اصلی‌ترین نکته در خرید هواپیما‌ها است و گرنه خرید هواپیما فی‌نفسه ارزش نیست، اگر ما هزاران فروند هواپیمای نو هم خریداری کنیم اما در گوشه‌ای از فرودگاه پارک کنیم و بهره‌برداری مناسب نکنیم، هیچ وقت صنعت حمل و نقل هوایی ما رشد نمی‌کند و ‌هیچ‌کس برایمان دست نمی‌زند به عنوان مثال همین ایرلاین سعودی 300 فروند هواپیما دارد اما بهره‌وری ندارد و همین موجب عدم رشد صنعتشان شده است.

وی با تأکید بر اینکه بهره‌برداری بهینه امری ضروری است، اظهار داشت: وقتی یک دلار از این خزانه کشور و بیت‌المال خارج می‌شود، باید به اندازه 1.5 دلار بهره‌‌وری در کشور ایجاد کند.