با کاهش چشمگیر بهای نفت، تنها شرکت های فعال در زمینه استخراج و فروش این ماده نیستند که دچار زیان شده اند. شرکت روسی "تی‌ام‌کی" یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان لوله های فلزی در جهان است که محصولات خود را به استخراج کنندگان نفت و گاز می فروشد. با سقوط بهای نفت، این شرکت نیز بخشی از بازار خود را از دست داده و ناچار شده تا فروش در بازار آمریکا و چند کشور دیگر را متوقف کند.

 

اما این شرکت در نظر دارد با ورود به کشور همسایه، ایران، بازار از دست رفته خود را جبران کند. ایران، کشوری با بازاری نو، به تازگی از فشار تحریم های چندین ساله خارج شده است و احتمالا در نظر خواهد داشت تا زیرساخت های خود در زمینه های مختلف را به روز کند. در زمان اتحادیه جماهیر شوروی "تی‌ام‌کی" بزرگ ترین صادر کننده لوله های نفتی به ایران بود.

 

سایر شرکتهای روسی نیز علاقه بسیاری نسبت به ورود به بازار ایران نشان داده اند. "سوخو" در نظر دارد هواپیماهای خود را وارد صنعت هوایی قدیمی ایران کند. "آوتوواز" (شرکت خودروساز روسیه) نیز در نظر دارد خط تولیدی از محصولات "لادا" را در ایران راه اندازی کند.

 

"گازپروم" و "لوک اویل"، غول های تولید کننده نفت و گاز روسیه، در حال بررسی فرصت های سرمایه گزاری در خلیج فارس هستند. 

 

پس از این که اوباما قرارداد هسته ای را با ایران امضا کرد، دولت او درباره سود انرژی هسته ای صلح آمیز و امنیت جهانی تبلیغات بسیاری انجام داد. بر اساس این قرارداد، ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه ارسال خواهد کرد و اجازه خواهد داد بازرسان از تاسیسات اتمی این کشور بازدید کند. در مقابل، آمریکا بیشتر تحریم های ایران را حذف خواهد کرد. با این حال، بسیاری از شرکت های آمریکایی، از جمله شرکت های نفتی و گازی، هم چنان اجازه همکاری با ایران را نخواهند داشت و تنها صنایع فرش و هواپیمایی می توانند با ایران به تجارت بپردازند.

 

کشورهای اروپایی در وضع بسیار بهتری قرار دارند. با گذشت مدت کوتاهی از پایان تحریم های ایران، "زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان، با قراردادی از شرکت های بزرگ آلمانی از جمله "فولکس واگن"، "زیمنس" و "دایملر" وارد ایران شد. ایرباس، تولید کننده هواپیماهای اروپایی، نیز با ایران وارد مذاکره شده است. شرکت "هلنیک پترولیوم"، پالایش کننده نفتی یونان، اولین قرارداد نفتی را با ایران امضا کرد.

 

در میان این کشورها، روسیه با توجه به روابط خوب و دراز مدت با ایران در وضع بهتری قرار دارد. پس از قرار داد هسته ای، معاون نخست وزیر روسیه،"دیمیتری راگوزین"، اعلام کرد کشورش به سامانه موشک های S-300 را به ایران فروخته است. او افزود قراردادهای میان روسیه و ایران تنها در زمینه نظامی نخواهد بود و قرارداد سامانه S-300 راه را برای همکاری های بیشتر با ایران باز خواهد کرد.

 

پس از عربستان سعودی، ایران دومین ذخایر نفتی خاورمیانه و بزرگ ترین منابع گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. انتظار می رود اقتصاد ایران با ورود 29 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده با پیشرفت خوبی مواجه شود. صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرده است، اقتصاد ایران در سال های 2016 و 2017، 5.5 درصد رشد خواهد کرد.