رشد صنعت منفی شد

 مسعود خوانساری صبح امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: رشد شاخص تولید صنعتی در پاییز سال جاری در مقایسه با فصل سوم سال گذشته منفی 24.8 و رشد شاخص صنعتی در 9ماهه سال جاری در مقایسه با مشابه سال گذشته منفی 11.94 درصد بوده است.

وی افزود: رشد فروش واحدهای صنعتی در فصل سوم سال 94 (پاییز) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی 19 درصد بوده است همچنین در یک سال گذشته تمام بخش‌های صنعتی کشور غیر از صنایع دارویی و غذایی رشد منفی داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از آمارهای نگران کننده موجود کاهش واردات کالاهای اساسی است که این امر نقش تأمین کننده مواد اولیه برای بسیاری از صنایع را دارد.

خوانساری تصریح کرد: در پاییز سال 93 تا پاییز سال 94 با توجه به آثار کاهش ورود کالاهای مصرفی صنایع نمی‌توان انتظار رشد صنعتی را در سال 94 پیش‌بینی کرد.

وی گفت: استمرار رشد منفی تولیدات صنعتی منجر به تعمیق رکود شده و لازم است که راهکارها و  سیاستگذاری‌های ویژه‌ای برای خروج از رکود صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به شرایطی که ناشی از رکود و کاهش درآمد افراد در کشور مشاهده می‌شود یکی از راهکارهای ابتدایی و مناسب در شرایط فعلی تحریک تقاضای خارجی برای تولیدات داخلی است.

خوانساری افزود: با توجه به اینکه در یک سال گذشته رشد اقتصادی در تمام بخشهای صنعتی منفی بوده است و امکان رشد اقتصادی نداریم تنها بهترین راه تقویت صادرات است و انجام اموری که به تحقق این امر کمک می‌کند.