کاهش ارزش ریال عربستان با سطح کنونی قیمت نفت

کاهش ارزش پول ملی عربستان ممکن است موجب بروز آنچنان بی ثباتی سیاسی ای در این کشور شود که ریاض چاره دیگری جز ادامه استفاده از ذخایر ارزی خود برای دفاع از سیاست 30 ساله برقراری نسبتی ثابت بین ریال و دلار آمریکا نداشته باشد.

تجار ارزی احتمال می دهند نسبت ثابت بین ارز ملی عربستان ودیگر کشورهای تولید کننده نفت با دلار به دلیل افت شدید قیمت ها برداشته شود. بانک سوشیت جنراله، هفته گذشته اعلام کرد اگر قیمت نفت در کل سال 2016 در سطح فعلی باقی بماند حداقل 25 درصد احتمال دارد که در کوتاه مدت ارزش پول ملی عربستان 40 درصد کاهش یابد.

اما در اقتصاد عمدتا متکی به دلار عربستان، برداشتن این نسبت ثابت بین ریال و دلار بلافاصله موجب افزایش قیمت کالاهای مختلف و آسیب دیدن استاندارد زندگی در این کشور خواهد شد.

این اقدام در کنار اصلاحات دردناک دیگر اقتصادی ممکن است منجر به ناآرامی در عربستان شود. برخی دیپلمات های ساکن عربستان می گویند، برداشته شدن رابطه ثابت بین ریال عربستان و دلار آمریکا به تنهایی بزرگترین ریسک سیاسی پیش روی ریاض است که درگیر جنگ یمن است.

بزگرترین اقتصاد عربی دنیا پایه تولیدی چندانی ندارد و تقریبا تمامی کالاهای مصرفی این کشور از خارج وارد می شود. بنابراین کاهش ارزش ریال می تواند این احساس را به شهروندان عادی سعودی بدهد که فقیرتر شده است.

شهروندان سعودی تاکنون تاثیر چندانی را از افت قیمت نفت احساس نکرده اند. قیمت سوخت در این کشور حتی بعد از افزایش 50 درصدی قیمت بنزین پایین است و کاهش هزینه ها از سوی دولت هنوز تاثیری بر بازار کار این کشور نگذاشته است.

اما به نظر می رسد که تغییرات در راه است. ریاض در بیانیه بودجه 2016 خود وعده داده که افزایش فرصت های شغلی در بخش دولتی خود را کاهش دهد و این به معنای فرصت های شغلی کمتر در بخش دولتی است. با کاهش هزینه های دولت، احتمالا فرصت های شغلی در بخش خصوصی نیز کاهش خواهد یافت.