جریان انحرافی در انتخاب نرخ دلار

 گروه اقتصادی-نرخ دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای نفتی به ریال در لایحه بودجه سال 1395 حدود 2997 تومان پیش بینی شده است. این نرخ تنها سه تومان با 3000 تومان فاصله دارد؛ این در حالی است که بعد از نوسان اخیری که در بازار آزاد ارز ایجاد و دلار آزاد اکنون با رقمی بیشتر از 3500 تومان مبادله می‌شود و دلار مبادله‌ای هم 3017 تومان هم نرخ‌گذاری شده است.

به گزارش افکارخبر؛این تفاوت قیمت دلار در دو بازار آزاد و مبادله‌ای را در حالی شاهد هستیم که هم‌اکنون دلار 2997 تومانی بودجه سال 1395 حدود 20 تومان با نرخ فعلی دولتی و بیش از 503 تومان با نرخ دلار در بازار آزاد فاصله دارد.

این در شرایطی است که بانک مرکزی بارها تاکید کرده که بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها نسبت به یکسان‌سازی نرخ ارز اقدام خواهد کرد. با این همه چه منتقدان و چه موافقان نرخ دلار در بودجه سال 1395، اغلب بر سر یک موضوع اتفاق‌نظر دارند و آن هم مشخص نبودن دلیل انتخاب عدد 2997 تومان به جای عدد رند 3000 تومان برای نرخ ارز بودجه 95 است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت در انتخاب نرخ 2997 تومان به جای 3 هزار تومان در بودجه، بیشتر مسایل روانی را در نظر گرفته؛ نه این‌که محاسبه دقیقی صورت گرفته باشد. به نظر می‌رسد یک جریانی در تلاش است که ذهن مردم را در رقم واقعی دلار به انحراف بکشاند تا این‌که از این‌که از آثار روانی انتخاب رقم دلار در بودجه جلوگیری کند.

محمدمهدی رییس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «افکارخبر» در این خصوص عنوان کرد: «قبلا در یکی دو جلسه‌ای که در اتاق بررسی کردیم، یکی از نواقص و نارسایی‌های بزرگ بودجه سال آینده را نرخ ارز دیدیم.»

وی افزود: «اگر سیاست، حرکت به سمت نظام ارز تک‌نرخی است، همین امروز که ما با شما صحبت می‌کنیم، نرخ دلار مبادله‌ای بالای 3 هزار تومان است و با توجه به این‌که در سال آینده نمی‌توانیم بگوییم تورم صفر خواهد بود، بنابراین هیچ معنایی ندارد که طبق سیاست‌های قانون برنامه پنجم، نرخ در بودجه این رقم باشد.»

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «این‌که دولت چرا 2997 تومان را بر 3 هزار تومان ترجیح داده، بیشتر از بعد روانی است، ولی به طور کلی یکی از مشکلات بودجه سال آینده نرخ دلار است.»

رییس‌زاده با اشاره به اختلاف زیاد نرخ دلار در بودجه سال آینده با نرخ دلار مبادله‌ای و نرخ دلار در بازار آزاد، عنوان کرد: «حتی ما شاهد بودیم که در روزهای گذشته صرافی‌ها را از اعلام نرخ ارز منع کردند و نرخ دلار در بازار آزاد حدود 3600 تومان است.»

وی با بیان این‌که نرخ دلار در بودجه 1395 نرخ واقعی نخواهد بود، متذکر شد: «شرایط اقتصادی به هیچ‌وجه نشان نمی‌دهد که به سمت نرخ 2997 تومان برگردیم.»

در این میان، برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که انتخاب رقم 2997 تومان در بودجه بیشتر فضای اقتصاد کشور را به یاد فروش کالاها می‌اندازد که برای تحت‌تاثیر قرار دادن جو روانی، عدد را به جای این‌که رند کنند، (مثلا به جای عدد 4 هزار تومان، رقم 3998 قیمت‌گذاری می‌شود) چند تومان کمتر می‌فروشند.