دریافت یارانه نقدی تبدیل به حق شده است

 داوود دانش جعفری دیشب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: افزایش طرح‌های عمرانی و چاپ اسکناس بدون برنامه‌ریزی و هدف نمی‌تواند حلال مشکلات اقتصادی یک جامعه همچون ایران باشد؛ مادامی که راه‌حلی برای بدهی‌های دولت و موسسات خصوصی به بانک‌ها و معوقات آنها نیابیم، دیگر بخش‌های جامعه از راه‌حل‌های موثر بی‌نصیب خواهند ماند .

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با گریزی به یارانه‌ها افزود: وقتی در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بد اقدام شود، دستاورد آن تبدیل به حق می‌شود؛ پس نمی‌توان یارانه را پس از مدتی قطع کرد؛ در غیر این صورت، در قانون هم آمده بود که با نوسانات قیمت نفت، نرخ یارانه هم نوسان می‌یابد اما در نهایت یارانه باید به گونه‌ای پرداخت شود که چرخه اقتصادی کشور به حرکت درآید ولی متاسفانه آنچه در عمل دیده می‌شود، عکس این مطلب است .

وی، بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه را متوجه مجلسی کرد که نمایندگانش پیش از انتخاب شدن اقدام به انتشار هر شعاری می‌کنند و وعده وعیدهایی را به مردم عرضه می‌کنند که حتی در اختیارات مجلس و نمایندگانش هم نیست؛ در عین حال علیرغم همه مشکلات، مجلس باید به هدف اصلی یارانه‌ها باز گردد، هدفی که آزادسازی حامل‌های انرژی را در پی داشته باشد و منجر به خلق منابع جدید انرژی شود.

دانش جعفری همچنین در تشریح تفاوت میان بخش خصوصی ایران با سایر کشورهای دنیا خاطرنشان کرد: اطلاع نداشتن از قوانین و مقررات داد و ستد و نحوه استفاده از اعتبارات مالی و اقتصادی موجود سبب ضعیف عمل کردن و گاهی حصول نتایج منفی در عملکرد  بخش خصوصی می‌شود .

در ادامه حسین عبده تبریزی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه درباره شعارهای انتخاباتی نمایندگان قبل از ورود به مجلس گفت: برخی از شعارهای نامزدهای انتخاباتی بیشتر برای جذب مردم و کشاندن آنها  پای صندوق رای است و به همین علت است که این شعارها عموما به معضلات و مشکلاتی دامن می زند که بعضا حل شدنی نیستند و یا حل کردن آنها در توان نمایندگان مجلس نیست .

وی، مهمترین مشکل روبروی اقتصاد کشور را نبود احزاب متحد و یک صدا که سواد اقتصادی داشته باشند، عنوان کرد و  افزود: اگر حزبی هم در کشور وجود دارد، معمولا صحبت‌هایش تدوین شده نیست؛ قوانین مصوب دولت‌های قبلی ناسخ و منسوخ نامعلومی دارد که حل آنها  کار مجلس نیست و مجلس برای رفع معضلات قوانین پیشین نیازمند حقوقدانان خبره‌ای است که به قوانین پیشین و بعضاً همسان با کشورهای اروپایی به علت آنکه برخی از قوانین کشور برگرفته از همان قوانین است، مطلع باشند .

عبده تبریزی، رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور را بسیار ایده آل عنوان کرد و افزود: ما اگر تا سال ۱۴۰۰ به رشد ۶ درصدی هم برسیم، باز هم به جایگاه سال ۹۰ برخواهیم  گشت، زیرا مشکلات اقتصادی کشور به قدری بزرگ و جدی است که بی‌شک بی توجهی به آن، آسیب‌های مهلکی را در پی خواهد داشت .

این کارشناس اقتصادی درباره هدفمندی یارانه ها گفت: به این طرح باید نگاه امنیت اجتماعی داشت و باید دانست که نمی‌توان به صورت یک باره پرداخت یارانه ها را قطع کرد، زیرا دولت نیازمند تحقیق و انتخاب دقیق افرادی است که اگر یارانه نگیرند هم برایشان فرقی نمی کند. دولت باید از اقشار خاص حمایت کند نه اینکه وقتی در پردیس مسکن مهری می‌سازد  شاهد هجوم خریدارانی باشیم که پس از خرید واحدهای خود را خالی می گذارند و می روند، این یعنی اینکه نیازمندان واقعی صاحبخانه نشدند  .

وی اظهارداشت: باید بدانیم که آثار مخرب تحریم‌ها یک روزه قابل حل نیست و رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت اثر گذار نخواهد بود؛ درست است که در سال ۸۵-۸۴ اوضاع بانکی کشور درخشان نبود اما تحریم‌ها همان وضع نابسامان را هم چند برابر کرد. در این میان بسیاری از مشکلات ساختاری هم بود که ارتباطی با تحریم‌ها نداشت که بهتر است برای صاف کردن جاده اقتصاد کشور اول آن مشکلات رفع گردد.