سال آینده برنامه تقسیم بندی و ارائه سوخت تغییر می‌کند

 حمیدرضا صمدی در یک نشست خبری اظهار داشت: دولت سال آینده برنامه تقسیم‌بندی و ارائه سوخت را در کشور تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد: بر این اساس، برنامه سوخت‌رسانی به کشور و جایگاه‌های عرضه سوخت در سال 95 تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گفت که همه سوخت عرضه شده در کشور دارای استاندارد یورو 4 است، افزود: در عین حال نمی‌توانیم بگوییم که بنزین یورو 4 در کشور توزیع نمی‌شود، زیرا اعداد مربوط به ظرفیت پالایشگاه‌ها نشان می‌دهد که حدود 70 تا 75 درصد بنزین 8 کلان‌شهر دارای استاندارد یورو 4 است.

صمدی با اشاره به برنامه تولید کاتالیست خودرو با استاندارد یورو 6 از مرداد سال آینده، گفت: برای اجرای مرحله اول این طرح 14 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و برای تکمیل این طرح نیز میزان سرمایه‌گذاری‌ها به 20 میلیون یورو خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای عرضه کاتالیست‌های جدید با شرکت ایران خودرو قرار داد منعقد شده است، افزود: مذاکرات با شرکت سایپا نیز در حال انجام است.

صمدی افزود: سوخت مصرفی در خودروها باید با سیستم خودرو همخوانی داشته باشد که در این راستا مسئولان دولتی می‌توانند اجبار لازم را ایجاد کنند.

عضو انجمن قطعه‌سازان در مورد اختلاف قیمت ایجاد شده از محل نصب کاتالیست یورو 6 بر روی خودروها نیز گفت: این عدد بر اساس حجم موتور خودرو بین 1000 تا 2000 سی‌سی، حدود 40 تا 200 یورو خواهد بود.

به گفته وی، برای بومی‌سازی تولید سیستم کاتالیست در خودروهای بنزینی و دیزلی، قراردادهایی جهت انتقال دانش فنی با شرکت‌های آلمانی، هلندی و روسی منعقد شده است.

وی تصریح کرد: نصب این سیستم بر روی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به کاهش آلایندگی خودروها کمک خواهد کرد و این در حالی است که هم‌اکنون خودروهای دیزلی و حمل و نقل عمومی نه دارای فیلتر دوده هستند و نه سیستم کاهنده آلایندگی اگزوز دارند که این مسئله آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیستم کاتالیست دیزلی در نیمه دوم سال آینده به تولید انبوه می‌رسد، گفت: سیستم کاتالیست بنزین نیز تا نیمه اول سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

عضو انجمن قطعه‌سازان در ادامه با بیان اینکه از 18 میلیون دستگاه خودروی در حال تردد در کشور، حدود 14 میلیون دستگاه خودرو دارای استاندارد زیر یورو 4 هستند، گفت: در صورت تعویض کنسترهای خودروها در هر سال به اندازه قیمت دو کنستر از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سودآوری حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس در تهران در حال تردد است که 50 درصد آنها فرسوده هستند و علاوه بر این، 1100 دستگاه مینی‌بوس در این شهر تردد دارند که 95 درصد آنها فرسوده است.

وی افزود: 20 درصد از 80 هزار دستگاه تاکسی در حال تردد در تهران نیز فرسوده هستند و 30 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری و 2.3 میلیون دستگاه خودروی سواری فاقد کنستر در تهران وجود دارد.

به گفته صمدی، عمر 5.7 میلیون دستگاه خودرو نیز به پایان رسیده و 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت غیر استاندارد و آلاینده در تهران تردد دارند که برای رفع مشکل آلودگی هوای شهر تهران باید فکری به حال آنها شود.