یک مقام ارشد بانکی با بیان اینکه بانک‌های رفع تحریم شده همچنان در گشایش ال سی مشکل دارند، اظهارداشت:‌ با توجه به اینکه روابط کارگزاری بانک‌های رفع تحریم شده برقرار نشده، گشایش ال سی هم با موانع روبرو است.

وی افزود: بانک‌هایی که تحریم نبوده‌اند مشکل چندانی بابت ایجاد روابط کارگزاری ندارند، اما بانک‌هایی که تحریم بوده‌اند برای برقراری ارتباط مشکلات بیشتری دارند زیرا طرف خارجی باید ریسک برقراری ارتباط با بانک را بپذیرد.

این مقام ارشد بانکی با اشاره به استانداردهای لازم برای ایجاد روابط بانکی در فضای بین‌الملل، گفت: در سال‌های تحریم، استانداردهای جدیدی وضع شد و به همین دلیل بانک‌های خارجی برای ایجاد روابط کارگزاری،  پرسشنامه‌هایی به بانک متقاضی ارتباط می‌دهند.

وی با بیان اینکه در این پرسشنامه‌ها موارد مختلفی ازجمله پولشویی مطرح می‌شود، گفت: برای ایجاد روابط کارگزاری و ‌اتصال به سامانه‌های کلرینگ یورو و کلرینگ دلار، ریسک‌های عملیاتی و تجاری، ریسک‌های نقدینگی، کفایت سرمایه و رعایت لیست‌های تحریمی موجود در فضای بین‌الملل، بررسی می‌شود.

این مقام ارشد بانکی افزود: بنابراین هر بانکی که بخواهد ارتباطات بین‌المللی داشته باشد، باید استانداردهای لازم را کسب کند که البته در چند سال اخیر این استانداردها زیاد شده است.

وی تاکید کرد: بانک باید به سؤالات پاسخ درست دهد زیرا این پاسخ‌ها در سامانه باقی می‌ماند و اگر 6 ماه بعد پاسخ متفاوتی از سوی بانک‌ها دریافت کنیم روابط بانکی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این مقام ارشد بانکی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه کفایت سرمایه اغلب بانک‌های ایرانی پایین است،بنابراین در ایجاد روابط کارگزاری به مشکل برمی‌خورند، گفت: قطعاً کفایت سرمایه کنونی بانک‌ها و مطالبات معوق یکی از موانع ایجاد روابط کارگزاری است.

وی در پاسخ به این سؤال که بنابراین بانک‌های ایرانی راه طولانی برای ایجاد روابط کارگزاری دارند، گفت: بله، قطعاً چند سال زمان نیاز است تا بانک‌های ایرانی تحریم شده اصلاحات ساختاری انجام و خود را با شرایط جدید وفق دهند.

این مقام ارشد بانکی گفت: هم اکنون موسسه رتبه بندی و اعتبارسنجی ساچه بدون ضمانت بانک مرکزی‌ یا وزارت اقتصاد حاضر است با برخی بانک‌های ایرانی را که شرایط مناسبی دارند همکاری کند اما اگر این شرکت با بانک‌هایی که تحریم بودند بخواهد ارتباط برقرار کند از آنها ضمانت بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصاد و دارایی را می‌خواهد.

وی تاکید کرد: فعالیت در حوزه بین‌الملل ظرافت‌ها و استانداردهای خاصی دارد و در این چند سال هم قواعد بانکداری بین‌الملل تغییر کرده است.