مصائب تجارت با ایران همچنان پابرجاست

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره شرایط بین المللی تجارت با ایران بعد از رفع تحریمها نوشت: خوشبینی ها درباره اینکه اقتصاد ایران بعد از رفع تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا به سرعت به روی تجارت و سرمایه گذاری خارجی باز می شود به دنبال محدودیتها موجود نقش بر آب شده است.

این گزارش افزود: نهادهای مالی وابسته به دولت ایران بعد از لغو تحریمها سریعا به سمت سرمایه گذاری پیش میروند اما تجار و سرمایه گذاران کوچکتر به دلیل عدم تضمین امنیت همچنان با مشکلاتی در عملیاتهای مالی خود مواجه هستند.

بانکداران آمریکایی و ایرانی در منطقه میگویند که بعضی از بانکهای آمریکایی به بانکهای اروپا، آسیا و حاورمیانه هشدار داده اند که اگر با ایران تجارت کنند حسابهای دلاری آنها ممکن است با خطر بررسی و تحقیق دقیق و موشکافانه مواجه شوند. 

این هشدار، که اخیرا از سوی وزارت خزانه داری آمریکا نیز تکرار شده است، از آغاز دوباره تراکنشهای مالی با ایران که برخی از محدویتهای آن اخیرا با لغو تحریمها برداشته شده بود جلوگیری می کند.

یک مقام ارشد بانکی مستقر در دوبی می گوید: برای بانکهای آمریکا هیچ چیزی تغییر نکرده است و عواقب همچنان پابرجاست. 

به دنبال توافق ایران و گروه 1+5 در ماه جولای 2015، بعضی از تحریمهای تجاری و اقتصادی ایران رفع شد اما ادامه بعضی از تحریمهای ایران در ارتباط با حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر بعضی از بانکهای بین المللی را نگران کرده است که اگر با افراد و نهادهای مالی ایران تجارت کنند ممکن است مورد جریمه قرار بگیرند. 

برخی از بانکدارهای آمریکایی می گویند که رعابت الزامات برای پایان دادن به روابط خود با افراد و مشتریانی که با کشورهایی نظیر ایران، کره شمالی و سوریه مرتبط هستند همچنان پابرجاست. این مقررات همچنین با بانکهایی که با دلار آمریکا عملیات مالی انجام می دهند حکمفرماست که تقریبا همه نهادهای مالی ایرانی که با شرکتهای خارجی کار می کنند را شامل می شود. 

یک بانکداری ارشد ایرانی گفت: با هر بانکی که ما در اروپا، آسیا و یا حتی در منطقه مانند ترکیه، عمان و امارات تماس گرفتیم به ما گفتند که از سوی بانکهای آمریکایی به آنها گفته شده است که با هر ارزی که بخواهند عملیاتهای مالی ایران را انجام دهند حسابهای دلاری آنها مورد بررسی دوباره و سه باره قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همه بانکها می ترسند که تراکنشهای مالی آنها به این دلیل با تاخیر مواجه شود و می گویند که ما دوست داریم با شما همکاری کنیم اما نمی توانیم حسابهای دلاری خود با بانکهای آمریکایی را به خطر بیندازیم. 

این روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی ایران، به پاریس و امضای قراردادهایی با شرکت ایرباس و پژو نوشت: روحانی از بانکهای فرانسوی خواست که از این قراردادها حمایت کنند. با این حال مقامات غربی می گویند که بانکهای فرانسوی مایل به حمایت از فرصتهای جدید سرمایه گذاری در ایران هستند اما ریسک تحریمهای آمریکا بسیار بالاست.

براساس ایت گزارش، بانک BNP در سال 2014 به دلیل روابط مالی با ایران، سودان و کوبا با جریمه سنکین 9 میلیارد دلاری روبرو شد و این مساله نگرانی بانکهای اروپایی را همچنان حفظ کرده است.

«پاتریک مورفی» مشاور حقوقی شرکت Clyde & Co مستقر در دوبی می گوید: بانکهای آمریکایی نگران خطر معامله با نهادهای تجاری هستند که با ایران مرتبطند چرا که همه نهادهای مالی خارجی هنوز موضوع بانک BNP را به خاطر دارند. 

بعضی از تحلیلگران معتقدند که از وقتی که تحریمهای ایران لغو شده اند ساعت به عقب و به قبل از سال 2010 بازگشته است که نهادهای مالی غیرآمریکایی خود را آماده می کردند که با ارزهایی غیر از دلار مانند یورو با ایران معامله کنند اما موضوع جریمه بانک BNP همچنان خطر این نوع معامله را نیز بالا نگه داشته است.

فایننشال تایمز ادامه داد؛ بانکهای ایرانی می گویند که بعد از رفع تحریمها برای اتصال مجدد به سیستم سوئیفت هیج مشکلی ندارند اما از دیگر مزایا همچنان بی بهره هستند.

یک بانکدار دیگر ایرانی نیز می گوید که "واضح است که استفاده از سیستم بانکی بین المللی بیش از زمانی که ما انتظار داشتیم طول خواهد کشید.ما به تدریج مشکلات را حل خواهیم کرد اما هیج کس نمی داند که این مساله چقدر زمان خواهد برد".