قطار ترانزیتی راه ابریشم وارد تهران شد

 این قطار 14 روز پیش با 32 کانتینر حامل کالاهای تجاری از ایستگاه راه آهن شهر 'یی وو' در استان 'جه جیانگ' واقع در شرق چین حرکت کرد و برای نخستین بار با عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از مسیر سرخس وارد ایران شد.

این نخستین قطار ترانزیتی است که چین را به ایران و خاورمیانه متصل کرده و در آینده قرار است قطارهای ترانزیتی این مسیر از طریق پایانه ریلی اینچه برون وارد خاک ایران شوند.

انتظار می رود با راه اندازی این قطار فعالیت تجاری و ترانزیتی از طریق خطوط ریلی با احیای راه ابریشم و سهم تجارت خارجی چین، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهار راه ارتباطی و مسیری مطمئن بین شرق دور و آسیای میانه به خاورمیانه و اروپا قرار گرفته است و چشم انداز قابل توجهی در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد.

راه اندازی کریدور راه ابریشم ریلی از گذشته از سیاست های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است و با انعقاد توافق سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان نخستین قطار این مسیر به صورت آزمایشی صبح امروز (دوشنبه) وارد ایستگاه راه آهن تهران شد.