سرمایه‌گذاری مشترک منابع آبی میان ایران و الجزایر

حمید چیت‌چیان در نشست خبری امروز در دیدار با وزیر منابع آب الجزایر اظهار داشت: در طی دیدارهایی که اخیرا با الجزایر راجع به مسائل گوناگون و روابط بین دو کشور مذاکره شد این رابطه کاملا راهبردی بود به طوری که در این جلسات تصمیم گرفته شد که طی آن بتوانیم روابط بین دو وزارتخانه را از لحاظ فنی و اقتصادی به پایه روابط سیاسی برسانیم.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی میان دو وزارتخانه گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای دو وزارتخانه کشورهای مقابل بوده که در این زمینه کمیته مشترکی برگزار گردید توافق شده که شرکت مشترکی با سرمایه‌گذاری هر دو طرف برای موضوع مطالعات در زمینه آب، احداث سدها، احداث شبکه‌های آبیاری و تأسیسات آب و فاضلاب تأسیس شود.

 

چیت‌چیان در ادامه یادآور شد: امیدواریم این تصمیمات روابط بین دو کشور را در حوزه صنعت آب به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد تا هر دو کشور از نتایج آن بهره‌مند شوند.

 

وزیر نیرو در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری بیان داشت: جزئیات سرمایه‌گذاری به صورت کامل مشخص نشده و حال قرار است این جزئیات بررسی شود اما باید گفت که هر دو کشور مسائل مشترک فراوانی دارند اما هر دوی آنها از توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند که در صورت دسترسی به آنها، آن را در اختیار شرکت برادر خود قرار می‌دهند.

 

وی تصریح کرد: ما در مسائل راهبردی بین‌المللی اهداف کاملا نزدیک به یکدیگر داریم و از طرفی زمینه همکاری از هر جهت آماده است و امیدواریم این همکاری‌ها به نتایج کاملا روشن برای هر دو کشور منجر شود.

 

نوری وزیر منابع آبی الجزایر اظهار داشت: روابط بین دو کشور روابط استراتژیک مستحکمی است و با توجه به اینکه در قلمرویی زندگی می‌کنیم که شرایط آن ناپایدار است بر ما لازم است که هر چه بیشتر هماهنگی، همبستگی و مشورت داشته باشیم.

 

وی افزود: اهتمام هر دو کشور مبنی بر آن است که روابط اقتصادی دو کشور را به سطح روابط سیاسی برسانند.

 

نوری با اشاره به تأسیس شرکت بین دو کشور گفت: در واقع تمامی تلاش در زمینه تأسیس شرکت بین دو کشور به کار گرفته شده به طوی که اهتمام و مسولیت ما در دولت این است که زمینه تسهیلات لازم برای دست اندرکاران بخش خصوصی را فراهم کنیم.

 

وزیر منابع آبی الجزایر اظهار داشت: الجزایر در زمینه توسعه پایدار گام‌های بسیاری خوبی برداشته اما لازم به ذکر است که چالش‌های مشترکی میان دو کشور وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: الجزایر همانند ایران با کمبود آب مواجه است و به همین خاطر دولت الجزایر را وادار کرده تا تلاش ها و سرمایه گذاری‌های هنگفتی را در زمینه تأمین آب شرب سالم برای شهروندان به کار گیرد لذا بر ما لازم است که چالش‌ها را از پیش رو برداریم.

 

نوری در خصوص سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: زمینه و فضای سرمایه‌گذاری در الجزایر بسیار فراهم است به طوری که دولت الجزایر تمامی امکانات خود را در خصوص سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و یا از طریق شرکت‌های مشترک ایرانی- الجزایر به کار می‌گیرد و حال امیدواریم شرکت‌های مرکب در آینده نزدیک بین این دو کشور شکل گیرد تا بتوانیم روابط اقتصادی خود را به سطح روابط خوب سیاسی برسانیم.