محسن جلال‌پور در نشست خبری امروز خود با موضوع «آب و همکاری‌های بین‌المللی»، گفت: در سال‌هایی که ایران و عراق مشغول جنگ بودند، ترکیه با بستن آب ورودی دجله و فرات، سد بزرگی ایجاد کرد و به همین دلیل هم‌اکنون اولین کشور در منطقه به لحاظ ذخایر آبی است؛ تا جایی که حتی برای ۵۰ سال آتی خود نیز هیچ مشکلی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به پرسشی افزود: هم‌اکنون ایران و عراق به دلیل همین اقدام ترکیه، نه تنها بحران آب دارند بلکه با ریزگردها و مسائل زیست محیطی به دلیل عدم ورود آب به دجله و فرات، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس تا به امروز ترکیه پای میز مذاکره ننشسته‌ و البته هنوز کار به اقدام حقوقی ایران در مجامع بین‌المللی بر علیه نکشیده است اما اگر کار به این روال پیش رود، اقدام حقوقی انجام خواهیم داد.

جلال‌پور، راه‌اندازی بازار آب را واجب‌ترین امر کشور دانست و گفت: اگر مشخص شود که قیمت آب به صورت واقعی چقدر است و بازاری هم برای مبادله آن وجود داشته باشد، آنگاه بخشی از مسائل حل خواهد شد، ضمن اینکه هر جا آب بهتر مصرف شود و آورده مناسب‌تری داشته باشد، باید همان‌ جا به مصرف برسد و اینکه آب را برداشت و فکر کنیم که چون متعلق به دولت است، باید بی‌حد و حصر مصرف شود، کار اشتباهی خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص محورهای برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: آب یکی از مسائلی است که به عنوان محور در برنامه ششم توسعه از سوی دولت لحاظ شده، در یکی از بندها دولت به صراحت به موضوع آب و محیط‌ زیست پرداخته است اما باید به این نکته اشاره کرد که آب یک مسئله مقطعی و کوتاه مدت نیست و باید مشکلات آن به صورت اساسی حل و فصل شود.

وی به شعار سازمان ملل در موضوع آب اشاره و خاطرنشان کرد: آب و اشتغال برای ایران بیش از سایر کشورها مهم است و در هر دو مقوله مشکلاتی وجود دارد و این در حالی است که در دهه ۷۰، حدود ۲۶ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی متمرکز بود که اکنون به ۱۸.۴ درصد رسیده، ضمن اینکه در بخش کشاورزی افت اشتغال داریم اما جایگزینی هم برای آن ارائه نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: ایران در دیپلماسی آب هنوز کاری جدی انجام نداده و ما از وزارت امور خارجه مطالبه جدی داریم که بعد از برجام، به مساله آب پرداخته و با کشورهای همسایه مذاکراتی را در خصوص حق و حقوق آبی کشور انجام دهد.

جلال‌پور تصریح کرد: در سفرها و هیات‌های خارجی نیز تاکید جدی ما در استفاده بهینه از مسائل آبی متمرکز است.