دلایل تجمع معدنکاران مقابل نهاد ریاست جمهوری

مهرداد غلامیان با اشاره به تجمع حدود ۴۰ نفر از مدیران و کارکنان معادن شرکت البرز شرقی در مقابل ریاست جمهوری، گفت: کارکنان این شرکت مطالباتی از دولت دارند که برای پیگیری و رسیدگی به آنها امروز به خیابان پاستور (مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری) مراجعه کردند.

معاون مالی اداری معدن البرز شرقی با اشاره به مشکلاتی که طی دو سال گذشته برای این شرکت ایجاد شده است، گفت: این شرکت در حال غرق شدن است و راه نجاتی برای آن به جز کمک دولت نیست. ما امروز مقابل درب ریاست جمهوری جمع شده‌ایم تا یک نفر به داد ما برسد، اما تاکنون هیچکس توجهی به درخواست های ما نداشته است.

وی گفت: تاکنون هیچ پاسخی از سوی نهاد ریاست جمهوری دریافت نکرده‌ایم، فقط به ما اعلام کرده‌اند که یک گزارش به آنها ارائه کنیم، اما باید بگوییم با گزارش و نامه‌نگاری کار معدن البرز شرقی حل نخواهد شد.

واگذاری البرز شرقی با بی تدبیری

وی درباره مطالبات کارکنان این شرکت از دولت اظهار داشت: این شرکت در ابتدای سال ۹۳ به صورت غیرکارشناسی، غیراصولی و با بی‌تدبیری بر اساس اصل ۴۴ واگذار شد، اما هم‌اکنون ما می‌خواهیم که این شرکت به وضعیت تجمیعی بازگردد. زمینی که به شهرداری واگذار شده است و معادن ذوب‌آهن اصفهان به ایمیدرو بازگردد.

غلامیان راه حل بحران شدید مالی این شرکت و پرداخت مطالبات کارکنان آن را تزریق حداقل یک سرمایه در گردش برای ادامه کار ذکر کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳ ماه است که حقوق کارکنان این شرکت پرداخت نشده. آخرین پرداختی‌ها مربوط به مهرماه است که حدود ۵۰ درصد دستمزد کارکنان در مهر ماه پرداخت شده و مابقی مطالبات و دستمزدها همچنان باقی مانده است.

وی ادامه داد: البته موضوع مهم‌تر، عدم پرداخت‌ مطالبات پیمانکاران می‌باشد؛ به طوری که پرداختی‌های پیمانکاران حدود ۷ ماه به تاخیر افتاده، این باعث شده که آنها نیز عملا به تعطیلی کشیده شوند.

معاون مالی اداری معدن البرز شرقی با بیان اینکه عملا با توجه به این شرایط، روند جاری شرکت در حال نابودی است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد کار شرکت توسط پیمانکاران در بخش‌های حمل و نقل، حمل زغال، سوخت و ... انجام می‌شود که آنها نیز در حال تعطیل شدن هستند.

وی اضافه کرد: خرید تجهیزات و سوخت همه نیاز به سرمایه و پول دارد، اما با توجه به اینکه این سرمایه در اختیار ما نیست، عملا نیز تولید معدن البرز شرقی در حال نابودی است، مگر اینکه یک ارگان به داد ما برسد. سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی واگذاری این شرکت و یا شرکت ذوب‌آهن اصفهان حداقل می‌تواند کاری برای ما انجام دهد.

غلامیان در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون سازمان خصوصی‌سازی به عنوان ناظر پس از واگذاری، نظارتی بر وضعیت این شرکت داشته یا خیر، گفت: هیچ‌گونه نظارتی تاکنون از طرف این سازمان صورت نگرفته این در حالی است که این شرکت در ابتدای سال ۹۳ واگذار شده است و طی این مدت با ۵۸ میلیارد تومان زیان مواجه شده‌ است.

شرکت را به حال خود رها کردند

وی، دلیل این زیان‌دهی بزرگ را عدم تولید، هزینه‌های بسیار زیاد و زیان‌دهی بالا ذکر کرد و نسبت به خطر انحلال و شرایط سخت معدن البرز شرقی هشدار داد و افزود: با اینکه هنوز تولید ادامه دارد، اما به نحوی نیست که قابل قبول باشد، زیرا نیازمند تجهیزات، لوازم و امکانات هستیم.

این مقام مسئول در معدن البرز شرقی گفت: ۵۰ درصد تولید ما وابسته به بخش خصوصی و خرید برخی لوازم و امکانات از آنها بود، اما به خاطر عدم پرداخت مطالبات آنها دیگر این لوازم از جمله زغال مورد نیاز به ما فروخته نشد و بر این اساس آنها هم به تعطیلی کشیده شدند، به طوری که حدود هزار تا ۱۵۰۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کردند؛ این در حالی است که پیش از آن عمده زغال خود را به البرز شرقی می‌فروختند، اما به دلیل اینکه نتوانستیم پول آنها را به موقع پرداخت کنیم، آنها هم به تعطیلی کشیده شدند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت ادامه همین روند، شرکت بزودی منحل و به تعطیلی کامل کشیده خواهد شد، گفت: کارگران حقوق می‌خواهند و پیمانکاران پول خود را مطالبه می‌کنند. همه بخش‌ها به صورت زنجیروار به یکدیگر مرتبط هستند؛ اگر هر یک از آنها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، سایر بخش‌ها نیز متضرر خواهند شد و عملا فعالیتشان متوقف خواهد شد.

خصوصی‌سازی چه بر سر معادن آورد

غلامیان خاطرنشان کرد: شرکت در حال حاضر با توجه به شرایطی که دارد، حداقل به ۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیازمند است تا بتواند با این کمک روی پای خود بایستد و حداقل سرمایه‌گذاری‌های اولیه موردنیازش را انجام دهد.

وی یادآور شد: پیش از واگذاری، معدن البرز شرقی در تولید و کیفیت زغال تولیدی رده اول را در بین معادن زغال کشور دارا بود به طوری که ماهانه ۳۰۰ هزار تن زغال تولید می‌کردیم، اما در حال حاضر این میزان به ۱۰۰ هزار تن در ماه رسیده است و به پایین‌ترین رده‌های تولید زغال کشور تبدیل شده‌ایم و در اصل چیزی از شرکت باقی نمانده است.

این مقام مسئول در معدن البرز شرقی ادامه داد: البته پیش از واگذاری یعنی در سال ۹۲ نیز شرکت با مشکلاتی مواجه بود، اما عمده مشکلات از ابتدای ۹۳ یعنی از زمان واگذاری حادتر و از روال معمول خارج شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پیش از آن زیر نظر دولت فعالیت می‌کرد، بنابراین از حمایت‌های دولتی برخوردار بود، اما پس از واگذاری پشتیبانی‌های دولتی هم قطع شد و شرکت به حال خود رها گردید تا در نهایت به این حالت و وضعیت دچار شدیم.