رشد قارچ گونه موسسات اعتباری با کاهش نرخ سود بانکی

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: در حال حاضر بانک ها بیش از 200 هزار میلیارد تومان از دولت و بخش خصوصی طلب دارند که بخشی عمده ای از این مطالبات مربوط به سود تسهیلات است.

 

وی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن در اقتصاد کشور، گفت: کاهش نرخ سود بانکی علاوه بر کاهش قیمت تمام شده منجر به رقابتی شدن کالا می شود.

 

حق شناس با بیان این که نرخ سود 20 درصدی بانک ها در اقتصاد ایران بالا بوده، اظهار داشت: نرخ سود بالا در اقتصاد ایران موجب شده که پول به بخش واقعی اقتصاد ورود پیدا نکنند.

این کارشناس تصریح کرد: سود سپرده ها و تسهیلات بانکی به سبب وجود نرخ تورم در کشور بالا بود و چنانچه دولت با توجه به سیاست های پیش رو نرخ تورم را کنترل و تک رقمی کند مطمئنا با یک وقفه چند ماه مجدد کاهش نرخ سود بانکی را خواهیم داشت.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش های پیش رو نظام بانکی یادآور شد: مطالبات معوقه و دارایی های غیر مولد دو چالش پیش رو نظام بانکی حاصل از تورم در کشور است، هرچند که روکورد حاکم بر اقتصاد نیز به تشدید این موضوع دامن زده است.

 

حق شناس تصریح کرد: در ایران هزینه های بانک داری گران است و به همین خاطر بایستی بانک ها به اصلاح ساختار، کوچک سازی و به روز کردن تکنولوژی بپردازند تا هزینه بانک ها به حداقل برسد رعایت موارد فوق در کشورهای پیشرفته موجب شده تا هزینه بانکداری در کشورهای توسعه یافته به یک دهم درصد هزینه مستقیم پولشان است در حالی که در اقتصادی مااین رقم تحت عنوان کار مزد به 4 درصد هزینه مستقیم پول می رسد.

 

**بی اعتمادی مردم در صورت لحاظ نشدن نرخ سود در ساختار اقتصادی

 

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی گفت: نرخ سود بانکی اثر گذار در اقتصاد بانک محور مهمترین مولفه بوده چراکه  این امر در ساختار اقتصادی کشور  نقش تعیین کننده ای دارد.

 

وی افزود: اگر بر اساس ظرفیت ها و کنش و واکنش های اقتصادی نرخ سود بانکی مورد محاسبه قرار نگیرد چالشی جدید در اقتصاد بانک محور به وجود می آید که در نتیجه این امر بی اعتمادی مردم  به تصمیمات نهادهای سیاست گذاری پولی و بانکی را به دنبال خواهد داشت.

 

شاه ویسی با اشاره تغییرات نرخ سود بانکی بیان کرد:  در یک برهه زمانی اصرار بر افزایش نرخ سود بانکی وجود داشت و حال اصرار بر کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که هر دوی این مقاومت ها چالش های اساسی  در تصمیم سازی به وجود می آورد.

 

**مردم نگران کاهش نرخ سود بانکی هستند

 

حسین طاهری بیان کرد: طی دو سال اخیر کاهش نرخ سود بانکی از جمله مسائل مورد بحث و بررسی بوده که رقم آن همواره به نرخ نورم ربط داده شده است.

 

وی با اشاره به نبود برنامه خاص از سوی دولت برای رونق اقتصادی گفت: در چنین شرایطی که دولت تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفته، اما برنامه خاص برای رونق اقتصادی ندارد، کاهش نرخ سود بر روی پولهایی با حجم بالا و پایین اثرات متفاوتی دارد بطوریکه شاید پول های با حجم بالا  به بخش های دیگر حرکت کند اما قشری از جامعه هم چون بازنشستگان که اندکی پول دارند و نمی دانند که آن را در کدام بخش  اقتصاد به کار گیرند همواره از کاهش نرخ سود بانکی نگران هستند.

 

طاهری در خصوص خطرات کاهش نرخ سود بانکی یادآور شد: با کاهش نرخ سود بانکی موسسات اعتباری سودجو بی کار نمی نشینند به طوری که برای جذب پول افراد سودهای بالاتری می دهند کما این که اکنون سود فعلی بانک ها 20 درصد است در حالی که بسیاری بانک ها در حال حاضر تحت عنوان اوراق و غیره 23 الی 24 سود می دهند.

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش پیش رو بانک ها تصریح کرد: بانک ها به سبب رعایت نکردن استانداردها و شفافیت اعتبار سنجی با چالش هایی هم چون مطالبات معوقه و دارای های غیر مولد مواجه هستند.