علاوه بر گرانی بسیاری از کالاهای خوراکی در این هفته، قیمت میوه و صیفی‌جات نیز روز به روز با افزایش غیرقابل باوری مواجه شده به‌طوری که قیمت پیاز که یکی از صیفی جات پر مصرف است به کیلویی چهار هزار تومان هم رسیده است‌. همچنین گوجه‌فرنگی که بعد از یک دوره نوسان، حالا به ثبات نسبی رسیده است در انواع مختلف بین دو هزار تا 5500 تومان قیمت دارد و مشخص نیست که با فرا رسیدن عید، این قیمت‌ها چگونه خواهد بود‌.

پیاز کیلویی 4 هزار تومان

با اینکه گزارشات میدانی ما در برخی از نقاط کرج حاکی از این است که قیمت پیاز به کیلویی چهار هزار تومان هم رسیده اما رییس اتحادیه میوه و سبزی قیمت پیاز را در میادین میوه و تره‌بار سه هزار تومان عنوان کرده است‌. در همین رابطه حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی از افزایش مجدد قیمت پیاز در بازار خبر داد و اظهار داشت: قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته و در میادین به سه هزار تومان رسیده است‌.

وی با اشاره به دلایل گرانی این محصول در هفته‌های اخیر افزود: یکی از دلایل این مساله آن است که در چابهار همه محصول کشت شده به مرحله عرضه به بازار نرسیده و مقداری کمبود ایجاد شده است‌. رییس اتحادیه میوه و سبزی درباره قیمت سایر محصولات اضافه کرد: در حال حاضر قیمت نارنگی بندرعباس بین شش تا هشت هزار تومان، سیب درختی مرغوب بین 1500 تا چهار هزارتومان، پرتقال کوهستان جنوب بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال بین هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان و نارنگی شمال از دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان، انار از ۱۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، موز از ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان، گوجه فرنگی از ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و سیب‌زمینی از ۶۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است‌.

وی، قیمت سیر چینی را نیز کیلویی ۱۰ هزارتومان عنوان کرد و گفت: عرضه این محصول در بازار به میزان فراوان انجام می‌شود‌.

مهاجران در پاسخ به این پرسش که چه مدت است شاهد عرضه سیر چینی در بازار داخلی هستیم؟ افزود: از ابتدای سال‌جاری سیر چینی در بازار داخلی عرضه می‌شود اما این موضوع از سالیان قبل نیز وجود داشته و امسال اولین باری نیست که این اتفاق رخ می‌دهد‌.

قیمت گران‌ترین و ارزانترین میوه‌ها

اما در این میان قیمت هر کیلوگرم انار درجه یک که در هفته‌های گذشته حدود پنج هزار تومان بود در حال حاضر به شش هزار تومان افزایش یافته است‌.

در میان سایر اقلام، هر کیلوگرم سیب درجه یک 5500 تومان، سیب درجه دو سه هزار تومان، پرتقال درجه یک پنج هزار تومان، پرتقال درجه دو 2500 تومان، خیار بوته‌ای 2700 تومان و خیار گلخانه‌ای 4000 تومان قیمت دارد‌.

همچنین موز درجه یک کیلویی 4000 تومان، گریپ‌فروت 2800 تومان و خرمالو که مقداری با افزایش قیمت روبه‌رو شده است 5500 تومان عرضه می‌شود‌.

همچنین از سیب فرانسوی، بِه و آواکادو می‌توان به عنوان گران‌ترین‌ها در میان انواع میوه نام برد‌. سیب فرانسوی کیلویی شش هزار تومان، بِه 7500 تومان و هر دانه آواکادو 10 هزار تومان قیمت دارد‌.

اما در میان سایر اقلام مختلف تره‌بار کلم کیلویی 1800 تومان، کاهو 1300 تومان، هویج دو هزار تومان، بادمجان 2000 تومان و کدو 2200 تومان در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود و هر کیلوگرم لیموترش که از گران‌ترین اقلام تره‌بار محسوب می‌شود هفت هزار تومان قیمت دارد‌.

افزایش قیمت 7 گروه کالایی

علاوه بر گرانی‌هایی که در بازار میوه و تره‌بار وجود دارد، قیمت مواد غذایی دیگر نیز هفته به هفته در حال افزایش است به‌طوری که مرغ نسبت به هفته گذشته 18 درصد گران شده است‌.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش تغییرات قیمتی مواد غذایی از افزایش قیمت هفت گروه، کاهش قیمت سه گروه و ثبات قیمت یک گروه مواد غذایی نسبت به ماه گذشته خبر داد‌.

همچنین در گزارش بانک مرکزی آمده که طی هفته منتهی به 9 بهمن‌ماه سال‌جاری، قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل 2/8 درصد، تخم‌مرغ 31 درصد، برنج 3/14 درصد، حبوب 1/29 درصد، سبزی‌های تازه 4/5 درصد، گوشت قرمز 2/13 درصد، قند و شکر 6/18 درصد، چای 7/11 درصد و روغن نباتی نیز 2/0 درصد افزایش یافته است‌. در عین حال قیمت میوه‌های تازه 20 درصد و گوشت مرغ نیز 8/6 درصد کاهش نشان می‌دهد‌.

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه معادل 2/‌. درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود‌. قیمت تخم‌مرغ معادل 3/‌. درصد افزایش یافت و شانه‌ای 000/105 الی 000/130 ریال فروش می‌رفت‌.

برنج و حبوب

در این هفته در گرو برنج، بهای وارداتی غیر تایلندی معادل 7/1 درصد، برنج داخله درجه یک 9/5 درصد و برنج داخله درجه دو 4/3 درصد افزایش داشت، در گروه حبوب، قیمت نخود و لوبیا چیتی بدون تغییر بود‌. بهای لوبیا چشم‌بلبلی معادل 2/‌. درصد و لوبیا سفید 4/0 درصد کاهش ولی قیمت سیر اقلام این گروه بین 4/‌. درصد تا 4/‌. درصد افزایش یافت‌.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پیاز عرضه نمی شد و انگور و لوبیا سبز عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد‌. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای انار معادل 3/0 درصد، انگور 3/1 درصد، موزه 7/0 درصد و کیوی 2/0 درصد افزایش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 2/3 تا 6/11 درصد کاهش داشت‌. در گروه سبزی‌های تازه بهای پیاز معادل 8/1 درصد و لوبیا سبز 8/2 درصد افزایش داشت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 3/0 تا 19/0 درصد کاهش یافت‌.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

همچنین در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند معادل 1/0 درصد و گوشت مرغ 6/18 درصد افزایش داشت و قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود‌.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای قند معادل 1/0 درصد، شکر 2/0درصد و چای خارجی 1/1 درصد افزایش داشت ولی قیمت روغن نباتی جامد 1/0 درصد کاهش یافت‌. بهای روغن‌نباتی مایع بدون تغییر بود‌.